Sayang isteri tinggal-tinggalkan…


Tidak sampai sebulan, suami akan mengikuti kursus induksi selama tiga bulan di Melaka. Haiyaaaa… tidak mahu fikir tetapi terfikir juga. Teringat sewaktu suami menghadiri kursus selama dua minggu pada bulan Jun tahun lepas. Mak ai, sedihnya… Tuhan sahaja yang tahu. Bukannya boleh ditahan perasaan ini. Itu baru dua minggu. Ini… tiga bulan!!! (bersamaaan lebih kurang tiga belas minggu)

Pernah ditinggalkan suami demi tugas?
Sedih?
Rasa keseorangan?

Hmmm…. Jadi, apa yang boleh kita lakukan, para isteri sekalian (hehe)?

1- Usah layan perasaan tetapi… macam mana pula kalau emosi ini yang tiba-tiba menerjah? Bukan kita minta pun…

2- Pilihlah untuk redha dan bersedia. Suami pergi bukan untuk suka-suka tetapi demi tugas dan kerjaya. Kalau minda tetap tidak mahu menerima dengan baik, kita akan menyakiti diri sendiri. Membazirkan air mata sendiri padahal tidak ada apa-apa pun. Jadi, berfikirlah secara positif. Caiyok caiyok.

3- Rehatlah sepuas-puasnya. Ha? Apa? Iyalah… tidak lagi perlu berfikir untuk menyediakan makan pagi, tengah hari, petang dan malam buat suami. Tidak perlu lagi bersusah payah membasuh dan menyeterika pakaian suami. Maka, manfaatkan waktu lapang yang ada dengan merehatkan diri dan minda. Alahai, bertuah punya bini.

4- Jaga diri hiasi peribadi. Hmmm… waktu suami tidak ada di sisi. Jagalah maruah diri baik-baik. Tidak melakukan sesuatu yang tidak disukainya. Ketiadaan suami bukan bermakna hidup kembali ‘bujang’. Hidup sememangnya tidak lari daripada tanggungjawab.

Justeru… kuatlah wahai hati. Katakan, ‘Ish… tidak ada apa-apa pun… Baru tiga bulan. Bukan tiga tahun!’

Muthiah : Hehe… peringatan untuk diri…
Labels: | edit post