Doktor oh doktor…


Baru-baru ini, Muthiah dan suami menziarahi guru Muthiah yang sedang menghidap penyakit barah. Banyak perkara yang dikongsi dan banyak juga cerita yang disampaikan. Hmmm… ada sesuatu yang ingin Muthiah kongsikan kepada semua. Agar dapat dijadikan iktibar dan pengajaran.

Hmmm… mengeluh lagi. Alahai… Banyak sungguh perkara yang tidak sepatutnya berlaku telah terjadi…

1- Seorang doktor muda perlu mengambil darah cikgu Muthiah. Sekali cucuk, tidak bertemu urat… dua dan tiga kali cucuk, pun tidak ketemu. Adoi… sakitnya… (sepertimana yang telah diceritakan).

2- Kemudian, ia memanggil temannya (juga seorang doktor baru). Dengan yakin, doktor muda ini terus mencucuk sebelah tangan cikgu Muthiah. Setelah siap, ia bertanya, “Tangan mana yang hendak dibedah?” Cikgu Muthiah menjawab, “Tangan inilah.” Selepas itu, doktor tersebut berkata kesal, “Alamak, mana boleh cucuk tangan ini!” Adoi….

3- Air bisa perlu dikeluarkan dari tubuh cikgu Muthiah. Doktor pun menggunakan tiub (hmmm… tidak tahu hendak panggil apa) dan masukkan ke dalam tubuhnya. Tiub itu pula disambungkan pada satu bekas. Namun sayang, air bisa tetap tidak mengalir ke dalam bekas yang sepatutnya. Ia melimpah keluar menyebabkan ketidakselesaan pada cikgu Muthiah. Sudahlah jahitan yang dibuat tidak sempurna. Makin teruk jadinya. Apabila diajukan kepada doktor pakar, barulah keadaan menjadi baik. Jahitan semula telah dibuat dan air bisa tidak lagi melimpah.

4- Ada sesuatu yang perlu dilakukan. Cikgu Muthiah meminta seorang doktor melakukannya. Doktor tersebut nampaknya tidak tahu apa-apa dan ia bertanya kembali kepada cikgu Muthiah apa sebenarnya yang harus dilakukannya? Huhu…. Aduh!

5- Ada satu ketika, doktor berkira-kira apa yang harus dilakukan untuk merawat cikgu Muthiah. Aik, masih keliru? Tidak apa… belajar…. Hehe..

6- Pakar meminta doktor-doktor baru ini supaya sentiasa memantau para pesakit. Namun, apabila tiada doktor pakar di sisi, mereka tidak melakukan sepertimana yang diarahkan.

7- Ada satu kes, melibatkan pesakit barah ovari. Seorang anak muda telah dibedah. Kemudian, ia dimasukkan semula ke hospital. Rupa-rupanya, doktor telah tersilap jahit (sekali dengan usus).

Menurut cikgu Muthiah lagi, batch sebelum ini lebih meyakinkan (Cikgu Muthiah sebenarnya sudah beberapa kali dimasukkan ke dalam wad untuk tujuan rawatan).

1- Mereka nampak bekerjasama dan berbincang sebelum membuat sebarang keputusan.

2- Mereka lebih peka terhadap pesakit.

Apakah iktibar yang boleh diambil?

Tidak perlulah Muthiah coretkan di sini. Tepuk dada, tanya iman. Hehe… Bak kata Nabil, “LU PIKIRLAH SENDIRI!”

*** Sekadar coretan daripada luahan seorang pesakit untuk renungan bersama***

Muthiah : Doktor dan pesakit adalah sama-sama manusia biasa yang banyak khilafnya.
Labels: | edit post
0 Responses