Hendak dakwah pun perlu tauliah???


Masih ingat dengan isu ini? Mereka yang menyampaikan kuliah/ceramah tanpa tauliah daripada ‘pihak berwajib yang berkenaan’ telah ditangkap dan bakal didakwa di mahkamah. Gambar dan cerita mereka (yang ditangkap ini) disiarkan di dada-dada akhbar. Aduh aduh… Besar sungguh ‘jenayah’ yang dilakukan. Yang pelik bin ajaib… mereka ini bukanlah melakukan kesalahan menyampaikan ajaran sesat atau terpesong tetapi… BERDAKWAH TANPA TAULIAH!

Huhuhu…

Kes penceraian, zina, khalwat… semakin meningkat.
~ Masih ingat isu sang isteri yang ditangkap khalwat tatkala si suami sedang menunaikan haji?

Kes dera kanak-kanak, bayi, pembantu rumah… diperkata di sana sini.
~ Masih ingat isu si anak kecil yang dibelasah oleh teman lelaki si ibu sedang bapanya berada di dalam penjara?

Kes gejala sosial, sumbang mahram, seks bebas, dadah… hebat diperkatakan.

~ Masih ingat kes buang bayi, bunuh bayi, penangkapan artis (dan didapati positif dadah- oh, ikon??)?

Kes bunuh, rompak, curi, tipu, rasuah…
~ Masih ingat kes anak kecil yang dibunuh/ diliwat tanpa perikemanusiaan, kecurian pasir, bla bla bla?
Kes apa lagi???


Ada sahaja berita yang tidak enak didengar. Kenapa perkara ini berlaku? Tepuk dada, tanya iman. Tanyakan akal yang waras. Fikirkan secara rasional.

1- Kerana kurangnya kasih sayang?
~ Jadi… kasih sayang itu cuba dicari di serata tempat. Malang sekali, tersilap pilih. Akhirnya… hancur punah binasa.

2- Kerana tekanan hidup?
~ Tidak memiliki pekerjaan tetap… menganggur… tidak mampu melalui kehidupan dengan taraf hidup yang semakin meningkat. Ada banyak perut yang perlu diisi. Bil lagi… bayaran pinjaman lagi… PTPTN, kereta, rumah….’ahlong’… Adoi! Buntu. Apa yang harus dilakukan?

3- Kerana cetek ilmu pengetahuan?
~ Ilmu yang merangkumi segala aspek… ilmu semasa hidup di dunia… juga ilmu sebagai bekal untuk hari akhirat.

4- Kerana tidak ada yang mahu ambil tahu? Hidupnya nafsi-nafsi. Kau kau… aku aku…
~ Silap hari bulan, diri sendiri yang dapat susah. Jadi…biarkan dia terus menderita. Tidak pun… hanya pandai menuding jari… Hahaha… Terlupa pula. Satu jari menuding, empat jari kembali kepada diri sendiri. Huhu…

Jadi… apakah solusinya?

Ya! Sampaikanlah kerana mungkin ;

a) Mereka tidak tahu dan tidak mahu ambil tahu.
b) Mereka tahu tetapi tidak faham.
c) Mereka faham tetapi tidak menghayati.
d) Mereka bisa menghayati namun belum cukup mendalami.
e) Mereka sudah mendalami tetapi kekangan menyebabkan mereka buat-buat tidak tahu dan tidak ambil peduli!

Hmmm…

Boleh jadi mereka tidak tahu bahawa manusia ini dicipta Allah selaku khalifah di atas muka bumi ini. Dan sebagai khalifah, setiap jasad yang mengucapkan ‘Tidak ada Tuhan yang diabdikan diri melainkan Allah’ ini berperanan ;

a) Mengabdikan diri kepada-Nya.
~ Perlu patuh kepada suruhan-Nya dan meninggalkan apa yang dilarang. Allah melarang zina. Allah juga melarang kezaliman. Bukan itu sahaja… segala perkara yang mendatangkan kemudaratan kepada diri dan manusia sejagat adalah dilarang Allah!

b) Menyeru manusia kepada Tuhan dan kebaikan.
~ Inilah peranan pendakwah. Sampaikanlah walau satu ayat. Namun… bagaimana ingin menyampaikan kalau halangannya terlalu ketara? Pelik… pelik… berdakwah tanpa tauliah – ‘diharamkan’ – lagi pelik : BUKAN SEBAB AJARAN YANG SALAH! Minum arak, judi, seks bebas – pejam mata pula? Lebih-lebih lagi apabila melibatkan individu berprofil tinggi. Sememangnya, kini kita sudah berada pada akhir zaman.

c) Memakmurkan alam.
~ Hahaha… Muthiah bagi ruang kepada teman-teman untuk berfikir sejenak (mana boleh suap sahaja sih). Macam mana hendak memakmurkan alam?


Alahai, panjang bangat celoteh hari ini. Gunakan akal yang waras untuk berfikir sewajarnya. Ingatlah… pangkat dan harta yang dimiliki sama sekali tidak dapat menjamin kita masuk syurga. Jadi??? Usah ikut membuta tuli. Banyakkan bermuhasabah.

Renung-renungkan…


Muthiah : Seronokkah dapat menangkap orang yang menyeru manusia kepada Allah? Macam kembali pada zaman jahiliah pula. Mereka yang mengajak kepada Allah ~ diburu… dikejar… dihambat… Hmmm…
Labels: | edit post
0 Responses