Nur Ilahi

‘Sesungguhnya orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah (Al-Quran), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada mereka dan bagi mereka azab yang pedih,’ An-Nahl : 104.

“Daripada letak gambar motor… lagu yang tidak ada faedah… lebih baik letak gambar-gambar ulama… lagu Raihan ke…” kata Nurul Husna Mansor dalam satu majlis Al-Mulk. Terkesan dengan kata-kata pedas Husna, Marjan bangkit lalu membalas, “Kalau beginilah cara korang berdakwah, jangan harap korang dapat berdakwah dengan bohsia. Amar maaruf nahi mungkar konon. Tak ada maknanya. Pirah…” terus sahaja Marjan meninggalkan majlis tersebut.

Tersirap darah! Entah kenapa ia tidak dapat menerima teguran sinis Husna. Tahulah punya ilmu agama. Tahulah berasal daripada keluarga yang warak tetapi janganlah memperlekehkan orang lain. Cantik apa letak gambar motor. Poster Cagiva Mitto itu Marjan beli di pasar raya Mydin, Klang. Mula-mula, mahu menghiasi locker pakaiannya namun dibatalkan hajat itu apabila teringatkan Kak Maezah yang begitu strict sewaktu spot check dorm. Nasib tidak baik, dirampas poster tersebut.

‘Begini ya orang yang mahir tentang ilmu agama?’ Tanya Marjan sendiri. Menghina dan mengaibkan orang lain tidak tentu hala. Marjan teringat satu ketika sebelum ia diterima masuk ke sekolah agama ini. Ia bertemu dengan seorang gadis yang agak manis dalam penampilannya. Bertudung labuh dengan jubah disarungkan. Alangkah seronoknya andaikata Marjan dapat menjadi sepertinya. Nampak tenang…

Marjan terus menuju ke arah gadis tersebut. Dengan selamba, ia berkata, “Kak, cantik akak pakai macam ni.” Gadis itu memerhatikan Marjan dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki. Dengan jeans lusuh, t-shirt ‘No Fear’… Marjan kelihatan tak ubah seperti minah-minah rempit yang tidak sayangkan nyawanya. Yang membezakannya hanyalah t-shirt yang dipakai. Bukan t-shirt baby. Tidak macho beb!

Gadis tersebut tidak membalas. Segan agaknya. Lebih-lebih lagi Marjan kelihatan agak brutal dengan rambut ala-ala skin. Marjan meneruskan bicara, “Nanti sampai seru, saya pun nak jadi macam akak.” Senyuman sumbang terukir di bibir menantikan balasan gadis comel itu. Ia memandang Marjan sekilas lalu berkata, “Dik oi. Kalau nak tunggu seru, tak dapatlah dik.” Ia berjalan meninggalkan Marjan terkebil-kebil sendiri.

‘Kurang asam punya perempuan,’ bisik hati Marjan. Hilang keinginan untuk menjadi sepertinya. Penampilannya sudah cantik namun kata-katanya mengalahkan aku yang sedia ganas. Terkedu! Lebih baik jadi begini. Tidak kacau orang… orang pun tidak ambil pusing. ‘Aku… akulah jua…’ Marjan menyanyikan lagu Semangat Yang Hilang dendangan XPDC.

Pelik dan ajaib. Beginikah ajaran Islam? Marjan teringat kembali kata-kata Ustazah Maziah yang mengajar subjek Pendidikan Islam di sekolahnya. “Islam itu indah. Allah rencanakan yang paling baik untuk manusia mengikuti setiap ajaran dan suruhan-Nya. Kita akan tenang apabila menghayati Islam.”
“Macam mana nak hayati Islam ustazah?” Tanya Marjan.
“Kenal Islam. Tak kenal, maka tak cinta. Macam kamu semua ni. Kecil-kecil dah pandai nak berkenal-kenalan… bercinta-cintaan,” jawabnya disusuli dengan jenaka tersirat. Semua pelajar di dalam kelas ketawa. Tidak terkecuali Marjan yang over acting.

Namun, bagaimana nak kenal kalau tidak ada orang yang nak memperkenalkan? Mahu sahaja berkenalan, ada sahaja halangannya. Ada sahaja yang tidak cantik. Islam itu cantik tetapi kenapa tidak nampak cantik di mata Marjan? Adakah aku yang bersalah? Marjan memerhatikan cermin dalam tandas sekolahnya. Tidak ada apa yang kurang.

Sebelum memasuki sekolah ini, walaupun tidak bertudung, Marjan tidak menggatal… Marjan tidak pernah mengorat. Bukan itu sahaja malahan Marjan rapat dengan semua orang. Keselambaannya menyebabkan ia begitu disenangi. Marjan juga tidak pakai baju ketat. Macam kawan-kawan yang lain. Marjan tidak tinggal sembahyang walaupun ia bukan sekadar melaksanakan sembahyang ‘Subuh gajah’ bahkan sudah jadi ‘Subuh dinasor’. OK lah tu. Sekurang-kurangnya Marjan menunaikan rukun Islam yang lima. Eh, yang keempat dan kelima belum buat lagi. Apapun, Marjan sudah buat yang terbaik.

Memasuki sekolah ini mewajibkan Marjan mengenakan tudung kepala. Bukan sahaja perlu memakai tudung malahan bertudung labuh. Rimas juga pertama kali memakainya. Pakai tudung pendek tidak boleh ke? Ustazah Maziah pun tidak memakai tudung labuh. Yang Marjan ingat, ustazah mengenakan tudung biasa tetapi melepasi paras dada.

“Jauh termenung?” Tegur Kak Wa suatu hari.
“Tak ada apa kak. Tengah fikir kata-kata ustazah sekolah lama dulu,” balas Marjan.
“Apa yang ustazah cakap?” Tanyanya lagi.
“Ustazah cakap, Islam itu cantik tetapi kenapa saya tak nampak kecantikan Islam tu? Semua orang yang ala-ala alim rata-ratanya kasar. Menyakitkan hati. Mahu sahaja saya sepak semuanya. Masa zaman muda-mula dulu, saya pun kasar tetapi tak adalah sampai menyakitkan hati. Kalau tak fikir nak berubah, nak balik sekolah lama rasanya. Jumpa ustazah Maziah yang lembut tu.”
“Sekarang dah tua ke?” Kak Wa mula bergurau.
“Kak Wa ada belikan Marjan buku. Marjan baca ye. Akak kena jumpa Puan Zakiah, nanti kita borak lagi,” katanya lalu mencium pipiku. Ia terus berjalan menuju ke bilik warden.

Aku membelek buku yang diberikan Kak Wa. ‘Sirah Perjuangan Rasulullah dan Dakwah Fardhiah,’ bisikku. Melihatkan Kak Wa, membuatkanku bersemangat untuk mengenali Islam. Meskipun lahir dalam keluarga Muslim, hakikatnya aku masih jauh daripada jalan hidup yang telah ditetapkan oleh Allah. Aku kira, bilamana aku tidak mengumpat mahupun mengeji, sudah sempurna keislamanku namun Islam itu lebih luas sebenarnya. Islam itu merangkumi segala aspek kehidupan. Semuanya cukup dan sudah diperjelaskan di dalam Al-Quran.

Ketika Nabi SAW sedang sembahyang di Kaabah, datang pembesar Quraisy melihatnya sambil mengejek baginda. Mereka saling mencabar siapakah yang berani meletakkan najis dan darah unta di atas kepala Muhammad. Berkata Uqbah bin Mu’it, “Aku akan melakukannya.” Lalu, ia pun mengambil najis-najis tersebut dan meletakkannya di atas kepala Muhammad tatkala baginda sedang sujud. Rasulullah meneruskan sujudnya tanpa bergerak. Fatimah pula menangis melihat penghinaan serta ujian yang ditanggung bapanya.

Nah! Begitu agung junjungan mulia. Tidak sekali-kali ia mendoakan kemusnahan mereka yang telah menghinanya. Sebagaimana peristiwa di Taif, bilamana malaikat Jibril ingin memerintahkan bukit-bukau serta gunung-ganang memusnahkan mereka yang menghina dan mencercanya, ia berkata dengan tenang, “Wahai Jibril, biarlah aku bersabar dengan kaumku. Semoga Allah kurniakan daripada zuriat mereka orang yang beriman kepada-Nya.”

Inilah Islam yang sebenar. Inilah hakikat Islam. Sepertimana yang dikatakan oleh Ustazah Maziah dan Kak Wa, Islam itu memang cantik. Islam mendidik manusia dengan akhlak dan peribadi terpuji. ‘Alah Marjan. Engkau baru dihina begitu sudah berputus asa dengan Islam. Sedang nabi junjungan diletakkan najis di atas kepalanya. Ia tetap bersabar,’ aku berkata sendirian.

Aku merenung kembali. Islam itu tidak ada cacat celanya. Yang merosakkannya adalah mereka yang tidak tahu tentang Islam yang sebenarnya. Islam tidak mengajar manusia menghina antara satu sama lain. Islam juga mendidik manusia agar sentiasa bersabar dengan apa-apa yang telah ditentukan oleh-Nya. Semua itu adalah untuk menguji keimanan umat manusia. Sesiapa di antara mereka yang sabar, beruntunglah ia. Jika tidak, moga-moga Allah memberi ruang kepadanya untuk kembali mengharapkan nusrah Ilahi.

Seandainya Amirul Mukminin kedua, Saidina Umar Al-Khattab jatuh cinta kepada Islam tatkala mendengar bacaan surah At-Thaha oleh adiknya yang bernama Fatimah, aku pula mula jatuh cinta kepada agama tauhid ini melalui sirah nabawiyah. Perjalanan hidup Rasulullah betul-betul menginsafkan aku. Islam itu kesopanan dan kelembutan. Islam tidak mengajar kita bermusuhan. Namun, perlu teguh mempertahankan hak sendiri. Sebagaimana siri peperangan kaum Muslimin, rata-rata demi mempertahankan hak umat sejagat.

“Marjan dah baca buku yang akak bagi?” Tanya Kak Wa suatu hari.
“Dah kak, tapi tak habis lagi. Terima kasih kak…” aku menjawab sambil tersenyum.
“Kak, dakwah fardhiah tu apa?” Aku bertanya pula. “Marjan tak sempat nak baca. Lagipun, macam susah nak faham buku tu,” tambahku sejujurnya.
Dengan senyuman manis yang tidak pernah lekang dari bibir, Kak Wa berkata ringkas, “Menyeru manusia ke arah kebaikan dengan hikmah.” Ia diam sebentar.
“Nanti, Marjan baca ya. Tak best la akak explain kat sini. Marjan tak faham, Marjan tanya akak. Tak pun, boleh tanya Kak Biah atau Kak Tim,” Kak Wa meneruskan kata-katanya.
“Baik, bos!” Aku berkata sambil tabik hormat.
“Nakal adik akak ya… Marjan, akak nak pergi dorm Kak Ila kejap. Ada hal sikit. Take care,” ia berkata lantas menciumku.

Aku suka Kak Wa. Kelembutan dan kasih sayangnya menyebabkan aku jatuh cinta. Jangan salah faham… aku jatuh cinta kepada Islam. Ia menggambarkan sosok hati seorang muslimah sejati. Kak Wa tidak pernah sama sekali ‘membasuhku’ dengan ceramah yang panjang lebar. Tidak macam Husna… sikit-sikit ayat Al-Quran… sikit-sikit hadis… aku bukannya tahu pun. ‘Menghabiskan boreh jah,’ bak kata orang Nogori. Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Tindakan Husna yang tidak pernah memikirkan perasaan orang lain menyebabkan aku sentiasa berusaha keras menjauhinya. Khuatir andaikata bom yang terpendam meletup. Siapa susah?

Aku merenung lagi. Kenapakah Tuhan menghantarku ke sini? Bumi waqafan… bumi tarbiyah… Sedang Dia tahu aku bukanlah yang selayaknya untuk sampai ke sini. Aku bukanlah gadis ‘baik’ yang elok penampilannya… cantik tingkahlakunya. Siapa tidak kenal Marjan? Silap sikit, pelempanglah jawabnya. Aku juga tidak menunaikan hak-Nya sebaiknya. Bukankah melengah-lengahkan sembahyang itu suatu dosa sedang aku… bukan sekadar ‘Subuh gajah’ bahkan ‘Subuh dinasor’ lagi. Rasa malu pada diri sendiri. Malu kerana tidak mengenali Tuhan meskipun sudah 17 tahun aku diberi peluang untuk menghirup udara-Nya di atas muka bumi ini.

“Marjan tahu… Walaupun Marjan tidak menyukai bunga, Marjan adalah umpama bunga di taman. Bukan bunga yang terbiar tu tapi yang terpelihara elok. Allah menyayangi Marjan dengan menghantar Marjan ke sini. Agar Marjan dapat menemui Nur Islam yang sebenar. Untuk Marjan mengenali-Nya dan seterusnya jatuh cinta kepada-Nya. Tidak ada yang lebih indah dalam kehidupan ini melainkan apabila kita berjaya memperoleh kemanisan iman dan mengecap cinta Ilahi,” kata Kak Rusni suatu hari.
“ Ya, kak,” kata Marjan pendek lalu meneruskan bacaan Al-Qurannya.

‘Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpin pun yang dapat memberi petunjuk kepadanya,’ Al-Kahfi : 17.
Labels: | edit post
0 Responses