Sukarnya memberi maaf

Assalammualaikum, semua. Mulakan harimu dengan zikrullah dan istighfar. Moga-moga ALLAH ampun segala dosa. Moga-moga diri terpelihara daripada kemurkaan-NYA, insya-ALLAH. Amiin.



Foto : Sekadar gambar hiasan

Satu malam, Muthiah berborak-borak dengan suami (Muthiah ubah sedikit perbualan sebenar dengan yang dikongsi di sini)...

....
....

"Banyak yang berkecil hati dengan dia," suami memberitahu. Dia di sini merujuk kepada kenalan dekat kami.

Muthiah mengangguk-angguk. 

"Habis tu, dia mengata apa pada Polan binti Polan?" soal Muthiah ingin tahu.

Suami menjungkit bahu.

"Entah."

Muthiah pun menyambung, "Kalau ada orang mengata Muthiah, Muthiah tak nak tahu siapa yang mengata... apa yang dikata. Kalau ada yang hendak minta maaf dengan Muthiah sebab itu, Muthiah hendak tahu dulu, kenapa dia nak minta maaf."

...
...

Pstt... adakah perbualan di atas dikategorikan sebagai mengata atau mengumpat?

Apa yang Muthiah faham. Mengumpat ni, apabila kita berkata sesuatu tentang seseorang, sekiranya dia mendengar apa yang kita cakap, dia tidak suka dan tidak redha.

FULL STOP!

Bukan Muthiah tidak tahu...
  • Tidak ada seorang manusia pun di atas muka bumi ini yang sempurna. Muthiah juga tidak terkecuali.
  • Kita keras hati untuk memberi maaf tetapi mahukah kita... andai kaki kita yang berada di dalam kasut si pembuat salah itu? Kita mengata... orang yang kita kata tidak mahu memaafkan kita. Pasti hidup tidak aman dan tenteram, bukan? Katanya pula, "See you at Padang Mahsyar!" Oh, tidak... Jadi, apa yang mampu dikata?
  • Pernah dengar kata-kata ini ~ "Sedang Nabi ampunkan umat..."? Ya. Setelah futuh Mekah, Nabi SAW memaafkan mereka yang berbuat salah kepadanya. Ah! Kita bukan Nabi yang hebat. Namun, tidak mahukah kita mencontohi Nabi?
  • Orang yang memaafkan... mudah berlapang dada, hatinya lebih tenang dan gembira, insya-ALLAH. Kita boleh melupuskan kata-kata nista orang terhadap kita. Tidak payah menyerabutkan kotak minda. Biar otak penuh dengan sesuatu yang positif serta baik-baik belaka. Boleh ke? Payah, bukan? Apapun, kembali kepada ALLAH. 
  • Orang yang mencari kekuatan memberi maaf dan berlapang dada, lebih hampir dengan TUHAN-nya. Macam mana? Dia sedih. Dia kecewa. Dia berasa rawan dengan tuduhan... fitnah... umpatan... syak wasangka tetapi dia lebih mahukan keredhaan TUHAN. Dia tahu, ALLAH bersama orang yang sabar. Dia tahu, ALLAH lebih arif akan segala sesuatu. Maka, dia merintih dan merayu kepada-NYA, memohon kekuatan.
  • Sekiranya ajal kita tiba... mahukah kita bawa sekali dendam kesumat itu bersama?
Banyak lagi sebenarnya namun dalam hal ini... membuatkan Muthiah sentiasa mengingatkan diri Muthiah sendiri.
  • Hindari daripada melakukan perkara yang boleh mengguris hati orang lain. Kalau sudah terbuat, hendak buat macam mana? Ingatkan diri sendiri lagi... dan lagi... dan lagi agar lebih berhati-hati.
  • Jangan mengata. Jangan mengumpat. Jangan mengeji. Jangan melampias kemarahan dengan mencari kelemahan orang lain. Huh! Banyak jangannya. Jangan ini adalah peringatan buat diri Muthiah sendiri.
  • Yuk, rendahkan hati dan jiwa. 
Persoalan :
  • Macam mana pula kesnya dengan orang yang dizalimi? Hendak biarkan sahaja si penzalim bebas sebebas-bebasnya? 
  • Orang mengata... memfitnah... mengaibkan kita. Berterusan pula melakukan perkara tersebut. Acap kali mengguris dan menyakitkan hati kita. Banyak yang memandang serong pada kita. Jadi, bagaimana?
  • Bagaimana dengan istilah 'Maaf bersyarat.' Boleh maafkan dengan syarat jangan buat lagi. Boleh maafkan dengan syarat bersihkan nama kita kembali?
Okey. Cukup setakat ini. Kita mungkin tidak mampu untuk menjadi yang terbaik tetapi tidak salah untuk mencuba jadi yang paling baik di sisi ALLAH. Setiap segala sesuatu...
  • Letakkan ALLAH dihadapan.
  • Demi menggapai redha dan keampunan-NYA.
Nota : Entri untuk direnung bersama. 
Labels: | edit post
0 Responses