Mencari Naurah (Bab 31)

Novel | Mencari Naurah


“ASYRAF teman mama ke rumah Datin Azira, boleh?” ujar Datin Khatty sewaktu mereka sama-sama sedang menikmati sarapan pagi. “Asyraf belum mula kerja, bukan? Bila keputusan keluar?” Dia bertanya lagi.

“Insya-ALLAH, dalam minggu hadapan keputusan penempatan keluar,” Asyraf menjawab ringkas. Kemudian dia menceduk nasi goreng yang disediakan bibik. ‘Sedap,’ bisik hatinya.
“Papa mana, ma?” soal Asyraf pula.

“Rumah bini muda dialah. Mana lagi?” cebik Datin Khatty.

“Jam berapa kita hendak ke rumah Datin Azira?” Asyraf memandang mamanya sekilas, kemudian memandang Dewi yang sedang menuangkan air minuman
ke dalam cawan yang tersedia.

“Dalam jam 12.00. Pagi-pagi begini, anak gadis datin belum bangun lagi. Maklumlah, lama berada di luar negara. Sudah terbiasa dengan gaya hidup anak muda di sana,” Datin Khatty berkira-kira. Dia turut sama menceduk nasi. Sudah dua kali dia menambah.

“Okey... Asyraf keluar sekejap. Jumpa kawan di Jalan Sultan Ismail. Insya-ALLAH, dalam pukul 11.30, Asyraf balik.” Cepat-cepat Asyraf menyudahkan sarapannya. Kemudian, dia terus berjalan ke muka pintu yang sudah terbuka luas. “Assalammualaikum,” ucapnya sambil kakinya menyarungkan sepatu berjenama Adidas.

“Waalaikumussalam,” jawab Dewi.

Tidak kedengaran suara Datin Khatty menjawab salam Asyraf.

Pintu kereta Honda City dibuka perlahan. Minggu lepas, Dato’ Ghazali menghadiahi Asyraf kereta tersebut bersempena kejayaannya menggenggam segulung ijazah. Dia begitu berbangga dengan pencapaian anak terunanya. Jadi, apalah sangat dengan pemberian kereta berkenaan? Dia tersenyum simpul memandang motokar berwarna biru air laut itu.

Mujur papanya tidak membelikan sebuah kereta Mitsubishi Lancer sepertimana yang disarankan mama. Kalau tidak, pasti dia akan berasa tidak selesa. Naluri hatinya tidak menggemari kehidupan yang terlalu mewah. Biarlah berpada-pada. Silap hari bulan, boleh timbul rasa riyak dalam diri. Lagipun, kereta mewah itu merupakan satu pemberian. Lainlah kalau diperolehi daripada hasil usaha titik peluhnya sendiri.

Tiba-tiba kedengaran bunyi SMS. Dia segera mencapai handphonenya yang terletak di atas dashboard..

Di mana? Aku tunggu dalam kafe pejabat aku. Tingkat tiga... apa-apa masalah, kau hubungi aku.

Kereta barunya itu dipecut laju. Dia perlu sampai ke tempat yang dijanjikan lebih awal. Jam 9.00 pagi, temannya itu sudah masuk kerja.

Okey. On the way ke sana.

Muthiah : 28
0 Responses