Aku dan diari

Assalammualaikum.

^______^

Senyum dulu, boleh? Bab keseterusnya, boleh Muthiah mulai. Hati mengarahkan Muthiah mengemaskini blog. Sudah taip satu cerita santai tetapi terasa berat hati hendak berkongsi di sini. Oleh sebab masa yang dibazirkan (bazir??? tidaklah) untuk berangan-angan agak lama, Muthiah berkongsi satu catatan kenangan Muthiah sewaktu kecil-kecil dahulu.

Di bawah, adalah catatan Muthiah semasa darjah 4. Membuatkan Muthiah terfikir-fikir sendiri. Begini agaknya hati si anak kecil apabila kehilangan insan yang mereka sayang. Dahulu, Muthiah rasa biasa-biasa sahaja. Rupa-rupanya, di sebalik rasa biasa itu, tersimpan sesuatu. Akukah itu?

Hanya kenangan...

Tandatangan Allahyarham Sudirman Muthiah tiru dari air tin yang ada gambar Sudirman. Rasanya PEPSI.

Bagi ibu atau ayah, pernahkah kita menyelami hati anak-anak kecil kita? Atau, kita tidak pernah ambil tahu tentang mereka. Asal sudah bagi makan, minum, pakai... SUDAH CUKUP!

‘Setiap orang adalah pemimpin dan akan dipertanggungjawabkan atas apa yang dipimpinnya. Seorang ketua negara akan ditanya perihal rakyat yang dipimpimnya. Seorang suami akan ditanya perihal keluarga yang dipimpinnya. Seorang isteri yang memelihara rumah tangga akan ditanya perihal tanggungjawab dan tugasnya…’ (H.R. Bukhari & Muslim)


Bagi anak, sejauh mana kita mensyukuri nikmat kerana masih memiliki ibu dan ayah? Sejauh mana hubungan kita dengan mereka? Adakah mereka pernah terguris dengan kita? Adakah, apakah?

‘…hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka, dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.’ (Al-Isra’, 17:23)

You are my sunshine? Siapakan 'sunshine' dalam hati kita?
  • Suami?
  • Isteri?
  • Ibu?
  • Ayah?
  • _____

Setiap manusia yang hidup, pasti akan merasai mati. Kita pun sama. Tunggu masa sahaja untuk dipanggil kembali. Redhalah. Jika benar sayangkan mereka, berbuat baiklah selagi bernyawa.

Apabila mati anak Adam, maka terputuslah amalannya kecuali 3 perkara;

  • Ilmu yang bermanfaat.
  • Sedekah jariah.
  • Anak-anak yang soleh.
^______^

Mula dengan senyuman, akhir juga dengan senyuman.

Muthiah : 29
Labels: | edit post
0 Responses