2P?

Assalammualaikum, semua. Apa khabar? Ada baik? Muthiah… Insya-ALLAH berada dalam kondisi yang bagus, Alhamdulillah. Buat apa hari ini? Muthiah… Selagi tidak beres urusan perpindahan, selagi itu perlu packing barang-barang, sedikit demi sedikit. Kini, terasa seperti berada di dalam stor barang. Lelong… lelong….

Hmm… teringat bicara Muthiah dengan Encik Suami apabila berada di Melaka, baru-baru ini. Suami… meminta Muthiah memandu kereta. Muthiah pula… huhu… terlalu banyak memberi alasan. Alasan lazim yang biasa diberi :

  • Mengantuk.
  • Lapar.
  • Sakit perut.

Itulah… inilah… Bukan apa, tahap keyakinan diri masih belum tinggi. Sukar untuk diungkap dengan kata-kata. Hanya hati yang mampu berbicara. Aduh. Suami baca entri ini, habislah Muthiah. Hahaha…

Muthiah pun berkata kepada suami, “Tunggu habis lesen P-lah.” Huh! Alasan…

Suami memandang Muthiah sekilas, kemudian bersuara, “Pandulah. Sekarang, orang mudah kasihan…” dia diam sejenak. “Eh, lepas ni pun orang tetap kasihan. Ada lagi 1P,” suami menambah lagi.

Muthiah tercengang. 1P???

Suami tersenyum kecil seraya membalas, “Ya. Sekarang ada 2P. Habis 1P, tinggal 1P lagi.”

Alahai, suami. Muthiah semakin terpinga-pinga. 1P? 2P? What? What? What??? ~ Muthiah. Usah dikau membiasakan diri merojakkan bahasa!!!

Kemudian, suami pun berkata, “Lesen P dan Perempuan.”

Aduh. Sampai begitu sekali? Namun… ehe… untung juga jadi perempuan ini. Jika memandu lambat macam siput babi, orang tidak boleh nak marah sangat. Mereka akan kata, “Patut pun, perempuan yang pandu…”

Pengajaran :

1- Dalam apa jua perkara, elakkan daripada memberi terlalu banyak alasan. Jika diri benar-benar hendak berjaya, berusahalah sehabis daya. Ganbatte!!!

2- Pandu cermat, jiwa selamat. Jika tidak mahu memandu langsung, macam mana hendak biasakan diri? Bagaimana halnya andai berlaku kecemasan sewaktu suami tidak ada di rumah? Waktu itu, mulalah memandu ikut kepala sendiri. Hon dan makian, tidak dipedulikan lagi ~ Aduh. Pedih… pedih. Bagai dihiris belati tajam.

3- Bersyukurlah kerana dilahirkan sebagai seorang wanita namun ingat! Jangan sampai merendahkan darjat kita yang telah diangkat ALLAH. Macam mana? Tepuk dada, tanya iman.

Muthiah : Suka naik LRT.

Labels: | edit post
0 Responses