Hikmah kahwin - Memantapkan jiwa


-sambungan semalam-

Jeng jeng jeng... Hikmah perkahwinan yang terakhir buat masa ini (last but not least)...

4- Memantapkan jiwa dalam menunaikan tanggungjawab terhadap keluarga (bagi seorang suami khususnya)...

i)Bersabar dengan karenah isteri (dalam tingkah laku dan ucapannya). Namun, jangan sampai sang isteri memijak kepala. Kasihan dia... nusyuz tanpa dia sedari, nauzubillah. Sang suami pula, lebih senang membiarkan sahaja. Khuatir si jantung hati terasa hati dan terluka. Syariat TUHAN? Nanti, sama-sama yang rugi sebenarnya.

ii) Berusaha membimbingnya ke jalan ALLAH. Dengan kata lain, taat kepada perintah dan suruhan TUHAN-nya. Iyalah. Seorang suami itu akan dipertanggungjawabkan ke atas isteri dan anak-anaknya. Namun sebelum itu, sang suami juga perlu memastikan diri sentiasa teguh berada di atas jalan yang landasan yang betul. Jadi, sama-samalah berusaha keras menuju kepada redha-NYA.

iii) Memberi pendidikan yang baik buat isteri dan anak-anak. Bukan sahaja ilmu duniawi tetapi juga ukhrawi. Pastinya seorang ayah itu tidak mahu anaknya menjadi seorang manusia yang berjaya di dunia tetapi amat merugi di akhirat. Jadi, sedari anak itu masih kecil... berilah ilmu yang mampu menjadikan mereka insan yang berguna. Manusia yang boleh memberi manfaat kepada orang lain yang berada di sekelilingnya.

Ehe...

Lain-lain tentang hikmah perkahwinan :)

Akhbar hari ini : Anugerah dekan pun boleh digantung...

Muthiah : Hikmah di sebalik sesuatu... Serah segalanya kepada ALLAH. Bukankah DIA Maha Teliti Pengitungan-NYA?
Labels: | edit post
0 Responses