Belajar daripada kesilapan ... (ii)


-sambungan semalam-

Semalam, Muthiah berkongsi tentang cerita. Hari ini... jom kita lihat kesimpulannya ;)


Kesimpulan cerita :

1- Bersedialah untuk menerima teguran orang lain ~ Orang tegur, mesti ada sebabnya. Kalau kita cepat melatah dan bermasam muka, macam mana hendak memperbaiki diri sendiri?

2- Bersedialah untuk belajar ~ Belajar daripada orang yang lebih ilmunya… banyak pengalamannya…

3- Kalau tidak pasti, jangan segan bertanya ~ Bak kata Mael XPDC dalam ‘Semangat yang hilang’, Malu bertanya kawan sesat cari jalan pulang…

4- Belajarlah daripada kesilapan ~ Tidak ada manusia yang sempurna.


Tidak salah untuk berbuat salah. Betulkah tidak salah? Tidak salah kalau tidak tahu. Iyalah. Baru tingkatan dua. Tidak cukup faham tentang dunia perniagaan. Huhu…

Salah kalau kita sudah tahu salahnya tetapi tetap mahu melakukannya. Jadi, jangan malu mengakui kesalahan. Jangan malu untuk belajar. Kalau berbuat dosa kepada TUHAN? Usah bertangguh lagi untuk bertaubat kepada-NYA.

Rendahkanlah diri kita untuk menerima teguran dan nasihat. Itu pun, kalau kita benar-benar mahu mengubah diri menjadi lebih baik daripada semalam. Kitalah yang membuat pilihan. Orang lain tidak rugi apa-apa sebenarnya kalau kita yang tidak mahu belajar. Tidak rugi??? Rugilah juga.

Sebagai contoh, papa ajar… ‘Tulis RM1.30.’ Oleh sebab Muthiah merasakan diri Muthiah lebih bijak (Iyalah. Matematik dapat A di sekolah), Muthiah abaikan sahaja apa yang telah diberitahu papa :

Pertama… Muthiah sendiri akan berterusan membuat salah. Merasakan diri betul dan betul.

Kedua… Papalah yang susah sebab kena buat balik. Muthiah pula tidak mahu mendengar kata.

Ehe… Sudah berusaha untuk menjadi lebih baik. Terbuat juga?
Berusahalah untuk tidak melakukannya lagi. Kalau-kalau?

Tepuk dada, tanya iman. Fikirkan kembali, setakat mana rasanya hidup kita di atas muka bumi ini. Huhu…

5- Bantulah ibu dan ayah sedaya mampu. ~ Kalau tidak mampu, percayalah kepada KEKUATAN DOA. Doakan kesejahteraan dan kebahagiaan mereka. Doakan agar mereka kan tergolong dalam golongan yang mendapat keberkatan hidup di dunia dan akhirat… dijauhkan dari azab api neraka. Usah berasa bangga andai kita menjadi anak yang menghampari ibu dan ayah dengan harta benda tanpa secebis pun doa dipanjatkan buat mereka.

Huhu… Sekadar cerita lama… Mengimbas memori silam…

Buat papa… ‘Maaf sebab selalu habiskan ais krim, gula-gula, coklat dan apa-apa makanan yang ada…’

Akhbar hari ini : Islamik fesyen Islam Hadhari... Hmmm... terlebih pandai atau... hmmmm....

Kuliah hari ini : Hukum meminjam ...

Muthiah : Teringat pula menolong nenek setiap kali dia berniaga di pasar malam dan pasar sari. Tugas Muthiah ialah mengangkat dan menyusun pakaian yang hendak dijual. Upahnya… duit untuk beli bihun goreng. Sampai sekarang mak cik jual bihun tetap ada. Oh, kenangan.
Labels: | edit post
2 Responses
  1. ainhany Says:

    Salam SM,

    Perkongsian yang baik.
    Nk berlapang dada dan sangka baik atas segala input membina. Diri sihat dan minda pun cergas. tak gitu???h


  2. Salam Ainhany,

    Terima kasih kerana sudi lagi menjengah di sini. Ehe... Yup... jaga kesihatan jasad dan roh. Insya-ALLAH, hati akan tenang dan bahagia =)