Istiqomah


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah… Alhamdulillah, sihat. Cuma tadi, terkejut beruk juga. Kenapa? Muthiah makan bihun sup. Tidak sangka pula makanan tersebut masih berasap (sebab tidak nampak asapnya). Tiba-tiba, rasa sesak nafas. Rasa panas dalam dada. Mujur ALLAH masih memberi peluang kepada Muthiah untuk menghirup udara-NYA. Kalau tidak, di alam barzahlah Muthiah gamaknya. Meninggalkan suami dan mereka yang Muthiah kasih dan cinta. Maaf salah dan silap, ya ;)

Hmmm… Jom baca tentang hadis (daripada hadis ke-21, hadis arbain)…

Daripada Abu Amru, dan (ada) dikatakan pula daripada Abi Amrah Sufyan bin Abdullah R.A. katanya, “Saya pernah bertanya kepada Rasulullah SAW, ‘Ajarkanlah kepadaku satu ajaran mengenai Islam, yang tidak akan kutanyakan lagi daripadanya akan seorang yang selain daripada engkau.’ Bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Katakanlah, ‘Aku beriman kepada ALLAH; kemudian hendaklah engkau beristiqamah,’.”

Penerangan hadis :

1- Menurut kamus Dewan, istiqomah membawa maksud ketaatan menjalankan sesuatu suruhan secara terus-menerus (berterusan).

2- Berimanlah kepada ALLAH dengan sebenar-benarnya. Taat segala perintah dan tinggalkan larangan-NYA. Insya-ALLAH, hidup pasti akan bahagia. Bukan hanya di dunia bahkan akhirat jua.

3- Bukan mudah untuk istiqomah. Ia memerlukan kecekalan hati dan tekad dan tinggi. Percayalah. Kita tidak sendiri. ALLAH dekat untuk memberikan kekuatan dan melapangkan urusan.

4- Istiqomahlah dalam melakukan kebaikan dan kebajikan. Andai tersungkur, berusahalah untuk bangkit kembali. Tidak berdaya untuk berdiri??? Hmmm… wahai, teman. Bantulah aku yang lemah lagi tidak mampu ini.

Akhbar hari ini : Hutang negara pada paras tertinggi… Oh, duitku jua…

Kuliah hari ini : Benci??? Fikir dahulu. Jangan sampai memutuskan silaturrahim.

Muthiah : Moga Muthiah… suami dan mereka yang Muthiah sayang akan terus istiqomah di atas jalan yang diredhai-NYA.
0 Responses