Mencari Naurah (Bab 57)

Novel | Mencari Naurah


AKU terkebil-kebil sendiri di dalam kamar. Benarkah peristiwa hari ini merupakan satu realiti ataupun sekadar fantasi? Mimpi indah yang lazimnya sukar menjadi kenyataan. Adakah aku berasa gembira? Ya! Aku cukup gembira kerana menerima lamaran daripada seorang jejaka yang aku idam-idamkan selama ini. Bohonglah jika aku katakan aku tidak teruja dan sukacita. Aku sudah hampir menggapai pelangi. Pelangi?

Aku tersenyum sendiri. Tidak lama. Bibirku muncung kembali. ‘Adakah aku benar-benar gembira???’

Wajah Anuar tiba-tiba muncul. Senyumannya tidak lekang dari bibir. Renungannya yang tajam menggambarkan pengharapan dari dalam hatinya yang begitu tinggi. Anuar seolah-olah yakin yang dia sudah hampir sampai ke puncak kejayaan. Penat lelah serta usahanya selama ini nampaknya semakin membuahkan hasil. Pengorbanan dan kesabarannya tidak sia-sia. Mungkin...

Ya! Aku sebenarnya sudah punya jawapan buat lelaki itu. Jawapan yang bisa membuatkan dia tidak tidur malam. Boleh jadi membikin hatinya riang... teramat-amat suka. Namun, kehadiran Asyraf membuatkan hatiku kembali goyah. Aku menjadi ragu-ragu dengan keputusan yang telah kuambil.

‘Ah! kejam sungguh manusia yang bernama Natasha ini...’

PERISTIWA tempoh hari tiba-tiba kembali menerjah pemikiranku. Ya! Saat tika aku hampir melafazkan kata suka kepada Anuar. Saat tika aku hampir menerimanya menjadi teman hidupku…

“Beri saya tempoh sebulan untuk jawapan  yang awak nantikan,” ujarku suatu hari.

“Saya harap jawapan itu tidak menghampakan,” kedengaran suara Anuar begitu sayu.

“Lagipun, ibu dan ayah saya amat menyukai Asha. Mak Asha juga ramah. Terpancar kejernihan pada wajahnya yang tua.” Anuar berterus-terang.

Aku hanya tersenyum-senyum mendengar butir bicaranya. “Akan tetapi...” kata-kataku mati di situ.

“Saya dan awak jauh berbeza. Ayah awak seorang yang dikenali. Begitu juga dengan ibu awak. Realitinya, cara hidup kita tidak sama. Awak dengan dunia korporat awak dan saya dengan hidup saya yang serba kekurangan,” aku berterus-terang.

“Asha, ibu dan ayah saya sama seperti ibu dan arwah ayah awak. Mereka juga hamba ALLAH. Satu hari nanti, mereka pasti akan dihisab TUHAN atas apa yang mereka lakukan di atas muka bumi ini. Harta yang mereka miliki sama sekali tidak dapat menghalang mereka daripada ditimbang di atas neraca pengadilan TUHAN...” 

Diam seketika.

“Ibu saya selalu berpesan. Walau setinggi manapun kedudukan kita, kita sebenarnya masih lagi rendah dan kerdil di hadapan TUHAN. Kadang-kadang, saya malu terhadap diri sendiri. Mereka mungkin tidak mengikuti halakah ilmu secara konsisten dan teratur, namun mereka punya pegangan agama yang kuat...” Anuar terbatuk kecil.

“Awak okey?” aku kerisauan.

Anuar memandang tepat mataku lantas berkata, “Sayang juga awak pada saya?”

Aku hanya tersenyum sipu. Malu-malu kucing...

“Mereka punya kemahuan untuk belajar dan terus belajar. Saya nampak kesungguhan hati-hati mereka untuk mendekatkan diri kepada ALLAH dan saya bersyukur kerana telah dipilih-NYA untuk berada dalam keluarga yang begitu memahami. Ibu faham saya mahu menerapkan unsur-unsur Islam dalam rumah. Ayah pun sama. Kalau awak hendak tahu, ayahlah yang mengajak kami anak-beranak solat berjemaah bersama-sama. Saya? Saya ada keinginan tetapi masih belum punya kekuatan untuk memulakannya,” cerita Anuar panjang lebar.
“Saya suka keluarga awak,” celahku.

“Insya-ALLAH. Sebulan sudah cukup bagi saya membuat keputusan. Kalau ada jodoh, pasti tidak akan ke mana-mana.” Kulihat wajahnya bercahaya. Aku juga tumpang gembira.

~bersambung~
0 Responses