Mencari Naurah (Bab 51)

Novel | Mencari Naurah

DARI atas rumah, aku melihat Helmy cuba menghidupkan motosikalnya. Sekali… tidak hidup. Dua kali… tidak hidup. Kemudian, dia menolak motor tersebut dan terus memasukkan gear. Alhamdulillah. Hidup.

"Kreatif," puji Adilla.

"Itu asaslah, Dilla. Kalau motor tidak hidup, memang buat macam tu," Efendy menjeling adiknya yang tidak berkelip memandang Afzan Helmy.

"Hmmm…" Adilla segera masuk ke dalam rumah.

"Kenapa akak senyum sorang-sorang? Tidak baik, kak gelakkan orang yang motornya tidak hidup," adik perempuanku ini nampaknya tidak berpuas hati.

"Hisy… tidak adalah," aku terus meninggalkannya terkebil-kebil sendiri. 


Efendy pula masih setia berdiri di hadapan rumah. Entah apa yang difikirkan, aku sendiri tidak tahu. Aku tersenyum lagi. Sebenarnya… tindakan Afzan Helmy sebentar tadi telah mengingatkan aku kepada Pak Madi sekeluarga. Bagaimanalah keadaan Nadia dan Shazleen sekarang?

“Macam mana, kak?” Efendy menghampiriku lalu duduk bersila di tepiku. 


“Abang Helmy beri,” tambahnya lalu menyerahkan sebuah bungkusan yang berwarna hijau tua.

“Hmm...” Aku memerhati sekeliling.

“Mana mak?” soalku. Adilla juga tidak nampak kelibatnya.

“Mak dengan Dilla sudah keluar. Pergi rumah Pok Long Soh katanya,” jawab Efendy perlahan.

“Oooo...” baru aku teringat. Esok, ada orang hendak merisik anak dara Pok Long.

Setahu aku, hubungan Nani dan Suhaimi sudah terjalin sejak di bangku sekolah. Jodoh mereka memang panjang. Tahun lepas, Adilla memberitahu bahawa Nani sudah dirisik tetapi bukan keluarga Suhaimi yang datang ke rumahnya. Setelah Nani putus tunang tiga bulan lalu, Suhaimi pula masuk meminang. Nasib badan...

“Kak...” Efendy menepuk-nepuk belakangku.

“Eh. Kenapa, Ady?”

“Akak khayal, ya? Macam mana, kak? Okey tak Abang Helmy tu? Memenuhi cita rasa akak tak?”

Huh... banyak sungguh soalan yang diajukan. 


“Hmm...” diam. 


Aku berjalan ke arah bakul yang terletak di sebelah tempat menggosok pakaian. ‘Dilla! Kata hendak lipat,’ aku merungut sendiri.

“Kak...” Efendy memanggilku lagi.

“Iya, sayang.” aku sebenarnya mahu melengah-lengahkan masa. Aku pun tidak tahu sama ada aku sudah bersedia untuk mengenali Helmy dengan lebih lanjut atau sebaliknya.

“Macam inilah, kak. Baik akak istikharah dahulu. Bagi tempoh tiga bulan kepada Abang Helmy. Kalau Akak rasa okey, kita teruskan. Kalau akak rasa berat hati, hendak buat macam mana,” Efendy memberi cadangan.

“Bagus juga idea adik akak ni.” Aku terdiam sebentar. 


“Ady, nikah kahwin bukan macam masak nasi kerabu. Mudah. Nasi kerabu pun kalau silap buat jadi tidak enak untuk dimakan,” aku menyambung. 


“Melangkah ke alam perkahwinan membawa kita ke alam baru. Tanggungjawab kian bertambah. Setiap amanah akan dipersoal ALLAH kelak. Baik buat suami mahupun kepada si isteri,” aku merenung matanya.

“Sebab itu akak perlu buat istikharah dahulu. Macam akak cakap semalam, sudah istikharah mesti kita tidak akan dipersiakan TUHAN,” ujar Efendy.

Efendy masih ingat pesananku. “Pandai, adik akak.” Perlahan-lahan aku melipat pakaian yang baru sahaja aku angkat petang tadi. Sebenarnya, aku dan Adilla telah membuat satu perjanjian. Jika aku angkat baju bermakna dia perlu melipatnya. Begitulah sebaliknya tetapi adikku yang seorang ini memang panjang akal. Beria-ia mahu mengikut ibu ke rumah Pok Long Soh.

“Akak bukalah hadiah yang Abang Helmy bagi tu. Hadiah hari jadi, akak.” Efendy diam sejenak. Dia bangkit dari tempat duduknya tadi dan melangkah ke arahku. Dia kemudiannya duduk bersila di sebelah longgokan kain berdekatan denganku. 


“Ady yang beritahu dia tentang hari jadi akak,” sambungnya lagi.

“Adoi, sakitlah kak,” Efendy ketawa berdekah-dekah apabila aku mencubit lengannya. 


Suka-suka hati hendak mengumumkan tarikh kelahiranku. Aku membiarkannya. Tidak mahu melayan fiilnya yang kadang-kadang nampak lebih kebudak-budakan daripada Adilla.

“Hmm... apa kata Ady yang bukak hadiah ni?”

Aku hanya mengangguk. Aku memang tiada hati untuk membuka hadiah tersebut.

 Efendy mengambil bungkusan hijau yang kuletak di atas meja di tepi televisyen. “Berat juga. Apa agaknya?” Dia tertanya-tanya sendiri. Hadiah tersebut dia buka perlahan-lahan.

Jika diperhati dari satu sudut, Efendy sememangnya seorang yang teliti. Aku sendiri kalah dengan sikapnya yang satu ini.

“Subhanallah,” Efendy terdiam.

“Ady suka buku ini,” katanya lagi lalu menyerahkan buku-buku tersebut kepadaku.

“Cipta Syurga Hati, Raihlah Bahagia dan Mencari Pasangan Hidup,” aku berkata ringkas. Itulah tajuk-tajuk buku terbitan Karya Bestari yang dihadiahkan kepadaku.

“Ady ke beritahu dia yang akak nak beli buku ini?” soalku. Terlupa sebentar dengan pakaian yang sedang kulipat.

“Mana ada. Ady rasa, akak dengan dia memang berjodoh. Istikharahlah.” Efendy terus berjalan menuju ke tepi jendela. “Apabila selesai urusan akak, insya-ALLAH Ady pun akan walimah,” ujarnya perlahan. Kalau tadi dia begitu galak memandang mukaku tetapi tidak kini. Dia seolah-olah mengelakkan diri daripada bertembung mata denganku.

“Adik akak sudah ada calon ke?” Aku tersenyum memandangnya.

“Macam ada,” dalih Efendy. Itulah adikku yang nombor tiga. Lebih gemar melalui jalan yang lurus menuju destinasi. Dia kurang suka bermadah dalam menyampaikan sesuatu. Dengan kata lain, cakap terus. Tidak perlu belok-belok.

“Ady sudah bersedia?” soalku lagi. “Fizikal dan mental. Hendak pelihara anak orang bukan mudah,” tambahku.

“Kalau ikutkan kemampuan kewangan, memanglah belum cukup bersedia tetapi...” Efendy diam. Kali ini dia berjalan ke arah pintu.

Ekor mataku hanya menuruti gerak langkahnya yang nampak tidak keruan. Tidak berkelip kupandang wajahnya yang sudah berubah warna. “Ady tidak dapat kawal hati, ya?” Aku meneka.

“Ya. Ady pun tidak tahu hendak buat macam mana lagi. Rasa berdosa pada TUHAN.” Efendy berterus terang. Kemudian, dia diam kembali.

“Orang mana?” hatiku berkobar-kobar ingin tahu. Siapalah gadis yang beruntung itu?
“Indonesia.” Jawab Efendy ringkas.

Mataku terbeliak. Orang seberang rupanya. “Dia macam mana? Ada gambarnya?”
“Ady rasa dia tidak ada masalah sebab kakaknya juga kahwin awal.” Efendy diam sebentar. “Ady tidak simpan gambar dia. Cuma apa yang Ady boleh cakap, dia tidak cantik macam akak. Kulitnya hitam manis. Dia juga tidak tinggi walaupun mempunyai berat badan yang ideal.” Efendy menerangkan.

“Haaa... adik akak tidak jaga pandangan,” aku mengusiknya.

“Dengarlah dahulu, kak...” suara Efendy bergetar.

“Bapanya seorang ustaz di sebuah pesantren.”

“Yang membuatkan Ady jadi serba tidak kena ialah kerana apa yang ada dalam dirinya. Ia rajin berpuasa, solat malam tidak ditinggalkan, berinfak, sedekah. Ia pasti tidak ketinggalan untuk mengerjakan kebaikan,” ia mula bercerita tentang gadis yang telah menambat hatinya itu.

“Hmm... Ady tahu macam mana?” tanyaku meskipun aku sudah dapat mengagak jawapan yang bakal diberi. Bukankah dia punya senior dan rakan-rakan sekuliah?

“Kak...” Efendy diam. “Yang paling penting, apa yang dimilikinya. Insya-ALLAH... 
kekuatan dalaman itu terpancar pada wajahnya. Ia mungkin tidak cantik tetapi wajahnya nampak jernih. Dia lembut tetapi tegas. Tidak pernah Ady bertemu wanita sepertinya.” 
Dia memuji-muji gadis tersebut. Tidak pula dia menjawab persoalanku.

“Siapa namanya?” soalku lagi.

“Nazihatul Hanan binti Abdullah,” jawabnya pendek.

“Cantik nama itu,” kataku.

“Nazih bermakna suci daripada perbuatan keji,” ujar Efendy.

Aku berfikir sejenak. Teringat coretan Syeikh Ali Thantawi yang pernah aku baca, 'Puteraku… getaran serta godaan perasaan yang disebabkan oleh nafsu syahwat yang membara, bukanlah dialami oleh dikau seorang. Hal sedemikian merupakan penyakit umum sang remaja. Tenangkan hatimu. Keluhan di dadamu bukan engkau seorang yang merasainya.'

“Kalau macam itu, Ady teruskanlah niat Ady. Lagipun, ubat kepada penyakit permasalahan hati yang boleh mendorong kepada zina itu ialah kahwin!” aku mencadangkan. “Tentang duit, akak akan tolong selagi termampu,” ujarku menawarkan diri.

“Terima kasih, kak. Ady sebenarnya ada buat kerja sambilan dengan syarikat penerbitan di Malaysia. Jadi, sedikit sebanyak dapat menampung perbelanjaan Ady. Di Mesir pun Ady bekerja jaga kedai roti.” Efendy memberitahu sesuatu yang tidak pernah kuketahui sebelum ini. “Hendak salam, kak,” pintanya tiba-tiba.

Aku tersenyum. “Dahulu... Arul, Ady dan Dilla akan salam akak sebab buat salah. Sekarang, Ady buat salah apa?” usikku.

“Ady sayang akak. Ady doakan yang terbaik sahaja untuk akak. Moga akak akan ketemu jodoh yang paling baik dan serasi.” Efendy segera mencium tanganku.

“Assalammualaikum...” kedengaran satu suara dari luar rumah. Macam kenal. Yang suka menjerit-jerit dari kejauhan, siapa lagi kalau bukan adik bongsuku?

“Waalaikumussalam,” aku dan Efendy menjawab salam tersebut serentak.

Kaki Efendy cepat-cepat melangkah ke biliknya. Tidak bersedia untuk bertemu sesiapa agaknya.

“Ady...” aku memanggilnya.

Efendy berpaling. “Ya, kak?”

“Jaga hati dan banyakkan berdoa kepada ALLAH. Pasti ada hikmah ALLAH lontarkan rasa sayang itu. ALLAH hendak uji dan mahu menunjukkan jalan untuk Ady lalui kehidupan. 
Apapun, akak akan sokong Ady."

“Terima kasih, kak...”
~bersambung~
0 Responses