Bisakah memaafkan?

Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah... Alhamdulillah. jemari semakin laju mengatur rentak tari walaupun tampak sumbang. Semakin gigih berusaha mencari idea yang agak ketandusan. Bak kata Ketua Editor Alaf 21, Puan Sa'adiah Mohamad apabila Muthiah mengutarakan hal ini di grup penulis Alaf21, 'Nazihatul Hanan; akibat lamanya cuti raya. Pulihkan semangat menulis anda.' Yeah! Insya-ALLAH...

Malam tadi, Muthiah bermimpi sesuatu yang kurang menyeronokkan tetapi tidaklah sampai mengganggu emosi sebaik sahaja mencelikkan mata. Seseorang yang Muthiah tidak suka kewujudannya hadir dalam mimpi tersebut. Walaupun sudah lama berlalu, teringatkan dia membuatkan Muthiah rasa tergores dan terhiris. Chewah. Jiwang karat.


Kemudian, Muthiah bersoal jawab pada diri sendiri.

  • sampai bila mahu berperasaan begini?
  • ALLAH suka atau tidak?
  • apa manfaat yang diperoleh daripada perasaan (tidak elok ini)... boleh jadi rasa benci?
  • sejauh mana perasaan ini dapat mendekatkan diri pada ALLAH?
  • orang yang mahu masuk syurga ALLAH, hatinya beginikah?

Kemudian entah dengan tidak semena-mena... Muthiah menghantar satu kiriman mesej kepadanya (di Facebook kerana kami hanya kenal di muka buku). Muthiah nyatakan tentang mimpi tersebut. Dalam masa yang sama, Muthiah cuba ikhlaskan hati (meski rasa tidak cukup telus melakukannya) -> Selamat Hari Raya serta Maaf Andai Ada Terlanjur Rasa. 

Muthiah berharap agar Ramadhan lalu berjaya mentarbiah Muthiah menjadi lebih baik. Tidak ada manusia yang sempurna. Setiap insan punya titik kelemahan namun! Tidak bermakna kita hendak menafikan usaha untuk terus berbuat kebaikan dan menjadi yang terbaik. Dia ada buat salah. Kita pun lagi banyak kesilapan sebenarnya. 

Moga ALLAH lapangkan hati ini. Insya-ALLAH... amin.

Sahabat-sahabat macam mana? Masih ada yang tidak setel (hati dan perasaan)? Susah kan apabila melibatkan emosi ini tetapi cubalah. Jom kita sama-sama berusaha untuk menjadi yang terbaik walau kita bukanlah dilihat yang terbaik. Sisi pandangan ALLAH itu lebih utama, bukan?

Okey. Masa untuk masak. Selamat berbuka puasa bagi sahabat-sahabat yang berpuasa hari ini.
Labels: | edit post
0 Responses