Nabi Ibrahim meninggalkan Siti Hajar di...

Assalammualaikum. Hai, apa khabar? Moga baik-baik hendaknya. Sudah mulai puasa enam hari dalam bulan Syawal? Muthiah, insya-ALLAH... balik Ipoh nanti rancangnya hendak mula. Di kampung halaman... hmm ^^

Aduh. Tidak punya idea, apakah yang mahu Muthiah tulis. Maklumlah. Mode-nya lari. Entah sudah sampai ke mana. Boleh jadi ke Restoran Greentown Seafood atau mungkin Kamalodge <- padahal hendak membodek seseorang untuk makan di sini ^_____^

Hmm... <- Berapa banyak hmm daaaa??? :P

Jom kita baca sirah ...

Kisah ini merupakan cerita di mana Ibrahim meninggalkan isterinya, Siti Hajar bersama dengan anak mereka, Ismail di tempat yang tidak ada air... makanan mahupun manusia.

Setelah Ibrahim meninggalkan mereka, Siti Hajar mengekorinya sambil bertanya... mengapakah mereka ditinggalkan di situ? Namun, tidak ada jawapan yang diberikan Nabi Ibrahim.

Akhirnya, Siti Hajar berkata, "Adakah ini merupakan perintah ALLAH?"

Nabi Ibrahim lalu menjawab, "Benar."

Selepas itu, Siti Hajar pun bersuara, "Jika begitu, pasti! ALLAH tidak akan mensia-siakan kita. Sekiranya ini adalah perintah TUHAN, pasti ada pembelaan buat diri kita." Yakin benar dia mengungkap kata.

Apakah pengajaran yang boleh diambil daripada kisah ini? ______________

** Melatih minda untuk berfikir dari mata hati. Sila isi tempat kosong di atas. Jawapan mestilah berbeza dengan yang ini -> Yakinlah dengan segala sesuatu yang telah ditetapkan ALLAH buat diri kita.

Muthiah : Yakin... yakin... yakin <- Katakan pada diri - Aku yakin pada ALLAH!
Labels: | edit post
0 Responses