Jika mahu menjadi penulis dengan Alaf21 (iii)


Assalamualaikum. Sudah mula berpuasa 6 hari pada bulan Syawal? Ayuh ^__^

Baiklah. Oleh sebab kesuntukan masa (macamlah Perdana Menteri yang sibuk bangat :P), Muthiah terus kepada perkongsian entri hari ini.

Apakah ciri-ciri sesebuah manuskrip itu diterima?

Dahulu, inilah aspek yang penulis-penulis baru ingin tahu sebelum menghantar manuskrip mereka ke Alaf 21. Namun sekarang, keadaannya sudah terbalik.

Sering saya tekankan kepada penulis-penulis, bab 1/ prolog mesti kuat sebab ini adalah permulaan cerita. Begitu juga bab 2,3,4 dan 5. Bila anda berjaya menarik perhatian pembaca dengan 5 bab ini, maknanya pembaca terus ingin membaca bab 6,7,8,9 dan 10. Fasa 1 sudah lepas.

Masuk pula ke fasa 2 iaitu 10 bab lagi dan begitulah seterusnya. Ada penulis tulis, bab 1 cerita mengenai si A dan B. Akan tetapi... bab 2, 3, 4, 5 cuma watak A sahaja. Watak B pula akan muncul semula pada bab 35, 45 dan bab akhir.

Apa kes? Tidak payah cerita watak B sebab sekadar tempelan dan ia tidak dikembangkan. - Puan Sa'adiah.

Info penting!

1- Bab 1/ prolog mesti kuat sebab adalah permulaan cerita.

2- Bab 2, 3, 4 dan 5 penting kerana dapat menarik minat pembaca untuk membaca bab yang ke seterusnya. Dan... begitulah seterusnya.

3- Elakkan tempelan bagi watak. Bab 1 watak A dan B ada. Kemudian, cerita adalah kisah watak A sahaja. Sampailah ke bab 35... barulah watak B muncul.

Kesimpulannya...

Jom usaha lagi ^^

Muthiah : Alhamdulillah kerana dipermudahkan segalanya ^^
0 Responses