Isteri derhaka??? (ii)

Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah... Alhamdulillah. Sihat. Tidak sabar pula rasanya menanti awal bulan April. Kenapa? Hmm... Adakah perancangan kerja Muthiah berjalan seperti yang diharapkan?Doakan Muthiah, ya ;)

Baik. Sambung perkongsian semalam. Ayuh...


Tanda isteri derhaka

4- Keluar rumah tanpa izin suami ~ Hatta hendak ke rumah jiran terdekat sekalipun, perlu meminta izin. Jadi, beringatlah, wahai diri. Kadang-kadang, kita memandang sesuatu perkara itu mudah dan enteng tetapi tanpa sedar, kita telah melakukan sesuatu kesalahan yang BESAR di sisi ALLAH.

Nabi SAW bersabda, "Apabila seorang perempuan keluar rumah, sedangkan suaminya membencinya, dia dilaknat oleh semua malaikat di langit, dan segala apa yang dilaluinya, selain daripada jin dan manusia sehinggalah dia kembali." (H.R. Thabrani).

5- Tidak menunaikan hajat suami ~ Muthiah banyak membaca perdebatan tentang ini (info lanjut, boleh tanya pak cik Google). Hmm... tidak tahu hendak ulas secara terbuka bagaimana. Kalau hendak berkongsi pandangan, Muthiah alu-alukan. Kita sama-sama belajar sih ;D

Sabda Nabi SAW, "Apabila seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidur, tetapi ditolak (sang isteri) sehingga marahlah suaminya, maka akan tidurlah wanita itu dalam laknat malaikat sehingga pagi." (H.R. Bukhari dan Muslim).

6- Minta cerai daripada suami.

Nabi SAW bersabda, "Mana-mana isteri yang meminta suaminya menceraikannya dengan alasan yang tidak dibenarkan syarak, haram baginya berbau syurga."(H.R. Daud dan Tarmidzi).

Moga yang sedikit ini boleh menjadi peringatan buat diri kita. Lebih-lebih lagi buat diri Muthiah yang selalu lupa.

Muthiah : Ya, ALLAH. Peliharalah kami daripada azab api neraka-MU.
Labels: | edit post
0 Responses