Melamar (ii)


Assalammualaikum. Sambungan tentang tajuk Melamar minggu lepas.

Terus kepada isinya, ya ;)

Diharamkan melamar :

1- Wanita yang masih berada di dalam idah (kerana suaminya meninggal atau diceraikan).

Jika wanita tersebut berada dalam talak raj'i (talak satu) - Diharamkan melamarnya kerana wanita tersebut masih berada di bawah kuasa suaminya dan sang suami boleh kembali kepadanya pada bila-bila masa yang ia kehendaki.

Jika wanita tersebut berada dalam talak ba'in (talak tiga) - Diharamkan melamarnya kerana hak suaminya masih tetap ada dan dia boleh kembali mengahwini sang isteri dengan akad baru.

Jika wanita tersebut telah kematian suami - Bolehlah menyatakan lamaran melalui sindiran (indirectly) sewaktu di pertengahan idahnya. Usah sekali-kali menyatakan lamaran secara terang-terangan. Hal ini adalah bagi menghindari si isteri atau kaum keluarga berasa sedih (lantaran mereka baru sahaja kehilangan orang tersayang).

2- Wanita yang sudah dilamar orang.

Hal ini kerana, tindakan melamar wanita yang sudah dilamar bisa menyakitkan hati si pelamar yang pertama tadi. Selain ini, akan menjadi lebih parah jika perkara ini membawa kepada permusuhan antara keluarga.

Nabi SAW bersabda daripada Ukbah bin Amir, "Orang Mukmin adalah bersaudara. Maka, adalah tidak halal untuk mengambil bahagian saudaranya dan dilarang melamar wanita yang sudah dilamar saudaranya sehinggalah wanita itu bebas."

** Entri adalah sebagaimana yang Muthiah baca dalam nota yang pernah ditulis. Jika ada penambahan dan pembetulan, mohon kongsi bersama. Dan, mohon jasa baik menggunakan bahasa yang elok dan murni ;) **

Muthiah : Ya ALLAH, peliharalah kami daripada kemurkaan-MU.
Labels: | edit post
2 Responses
  1. ainhany Says:

    salam Muthiah,

    Hebat betul persembahan muda dri masa ke semasa..:)
    Menarik dan boleh jadikan panduan
    Amin


  2. salam...

    untuk titipan semua agar dapat dimanfaatkan bersama ;)

    sama-samalah kita, ya ...