Jabat tangan dengan ajnabi!!!???? (ii)


-sambungan semalam-


DALAM KERJAYA

Seperti disebut ringkas di atas, jika berjabat tangan ini berlaku dalam kehidupan kerjaya seseorang, kehalalan gaji seseorang itu tidaklah tertakluk kepada hal tersebut secara asasnya tetapi gaji seorang pekerja tertakluk kepada bidang tugas utama dalam kerjayanya dan cara pelaksanaan tugasan itu, iaitu sama ada terdapat unsur haram seperti:-

  • Menjual barangan haram sama ada kerana barangan curia tau jenis yang diharamkan zatnya seperti arak, dadah dan sebagainya.
  • Menjual dan menyediakan servis atau perkhidmatan haram atau membantu perara yang haram
  • Semasa menjalankan tugas, terdapat unsur rasuah, penipuan dari pelbagai aspek, ‘curi tulang'

Manakala unsur-unsur dosa tetapi tidak berkait secara langsung dengan kerjaya seperti :-

  • Membuka aurat
  • Tidak solat atau tidak puasa pada bulan Ramadhan tanpa keuzuran.
  • Berjabat tangan lelaki wanita secara kerap dan syahwat

Semua dosa-dosa ini tidak menjadikan gaji tersebut haram, tetapi ia menjadikan pendapatan individu pekerja mulai hilang keberkatan. Menjauhkan individu terbabit dari Allah ta'ala dan seterusnya menjadi semakin lalai dan culas dalam kewajiban agamanya sehingga akhirnya boleh menjatuhnay ia dalam melakukan unsur haram jensi pertama di atas, tatakala itu kehalalan gajinya akan tergugat sedikit demi sedikit.

Berbalik kepada soalan, iaitu sama ada perlu atau tidak berhenti kerja kerana hal itu, saya kira tidak perlu, apa yang diperlukan adalah cuba mengawal kekerapan berjabat itu dari berlaku, cuba mengelakkannya dengan apa jua usaha. Perbanyakkan istighfar, amalan dan taubat secara berterusan. Namun jika, ada kemudahan dan peluang untuk mendapat kerjaya yang lebih minima terdedah dengan hal sedemikian, sudah tentu ia lebih baik untuk berhijrah.


Moga sahabat-sahabat kan mendapat manfaat daripadanya ;)


Muthiah : Berjabat tangan dengan...

Labels: | edit post
2 Responses
  1. ainhany Says:

    Salams muthiah,

    insyaALLAH sama2 kita berhijrah. Berniat dan bernekad utk mngelak perkara yang sama berulang...terimakasih ats ingatan dan teguran ilmiah ini.


  2. Salam, kak ain...

    sama-samalah kita. kredit kepada ustaz zaharuddin atas perkongsian ini ;)