Dera


Assalammualaikum. Hmmm... Lagi-lagi kes dera. Tidak budak-budak yang menjadi mangsa dera, amah pun mendapat nasib yang sama. Jom kita fikir dan renung. Tindakan susulan? Kalau tahu berlaku penderaan di hadapan mata kita, jangan teragak-agak untuk melaporkan kepada pihak yang berkenaan.

JOHOR BAHRU 10 Jan. 2011 – Sukar untuk digambarkan betapa seksanya penderitaan ditanggung seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun yang menjadi mangsa dera di Kampung Sungai Tiram di sini.

KUALA LUMPUR 11 Dis. 2010 - Seorang pengasuh tidak menyangka tanda-tanda demam dan muntah dialami bayi berusia 11 bulan yang dipeliharanya berakhir dengan kematian si kecil itu, semalam.

SETIU 29 Nov. 2010 - Sejumlah 25 kes penderaan kanak-kanak pelbagai peringkat usia dilaporkan berlaku di negeri ini dalam tempoh 10 bulan pertama tahun ini.

KUALA LUMPUR 25 Nov. 2010 - Akibat tidak tahan didera, seorang pembantu rumah warga Kemboja bertindak melarikan diri sebelum diselamatkan seorang jiran yang tinggal berhampiran rumah majikannya di Alam Damai Cheras, Selasa lalu.

PETALING JAYA 13 Nov. 2010 – Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari ini melahirkan rasa bimbang dengan kemunculan banyak kes penderaan, penganiayaan, jenayah seksual serta sumbang mahram terhadap kanak-kanak.

PULAU PINANG 24 Sept. 2010 - Seorang suri rumah didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menyebabkan kecederaan parah terhadap seorang pembantu rumah warga Indonesia dengan menggunakan seterika panas pada awal bulan ini.

KUALA LUMPUR 22 Sept. 2010 - Seorang kontraktor ditahan polis bagi membantu siasatan kes seorang remaja perempuan hamil yang koma setelah perutnya dipercayai dipijak sehingga bayi dalam kandungannya gugur di Batang Kali dekat sini, Jumaat lalu.

PULAU PINANG 22 Sept. 2010 - Seorang pembantu rumah warga Indonesia yang mendakwa didera dan dirogol oleh majikannya sejak lima bulan lalu masih dirawat di Hospital Pulau Pinang (HPP).

SEREMBAN 14 Sept. 2010 - Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri melaporkan sebanyak 123 kes melibatkan penderaan dan pengabaian kanak-kanak sepanjang tempoh Januari hingga Julai tahun ini.

Hmmm... PASTIKAN kita tidak menjadi PENDERA & MANGSA DERA!!!

Muthiah : Kes dera dan rogol..
0 Responses