Mencari Naurah (Bab 82)

Novel | Mencari Naurah

Foto : Sekadar gambar hiasan.


Di hospital...

Natasha belum lagi dimaklumi tentang kejadiaan yang menimpa suaminya. Sekejap-sekejap, ia memandang jam tangan pemberian Asyraf yang disarungnya. Sekejap-sekejap ia memandang Dewi yang begitu setia menolak kerusi roda yang dinaikinya. Mujur disediakan kerusi roda di hospital ini....

‘Abang mana?’ bisik hatiku.

“Puan Khadijah Khalid stabil. Puan tidak perlu risau,” kata seorang doktor yang baru sahaja keluar dari bilik unit rawatan rapi (ICU), tempat Datin Khatty ditempatkan.

“Boleh saya bertanya sesuatu?” dahi doktor itu kelihatan berkerut.

“Ya, Tuan Doktor,”  aku menjawab perlahan.

“Adakah ibu Puan mengalami kemurungan ataupun tekanan perasaan?” Diam...

“Beliau mungkin telah terminum racun. Pihak kami menemui racun aconite dan racun jenis APTX4869 dalam darahnya,” berhati-hati doktor tersebut berbicara.

‘Racun???’ aku bertanya sendiri.

“Adakah Tuan Doktor dapat mengenalpasti dari manakah datangnya racun tersebut?” aku cuba mendapatkan kepastian.

“Kami tidak menolak kemungkinan racun tersebut ada bersama-sama minuman yang diminumnya...”  Nah, racun dalam minuman? Adakah ibu mertuaku ini mahu membunuh diri? Atau...

“Puan!!!” Pak Alias berlari mendapatkanku. Mukanya pucat seolah-olah sedang dikejar sesuatu.

“Ya, Pak Alias?” cepat-cepat aku bertanya.

“Tuan Asyraf... Tuan Asyraf...” suaranya bergetar.

“Kenapa dengan Asyraf?” hatiku mula tidak menentu. Pak Alias masih lagi diam.

“Asyraf terlibat dalam kemalangan,” Dato’ Ghazali yang tiba-tiba muncul di hadapanku bersuara.

“Astaghfirullah,” kepalaku pusing. Tubuhku semakin lemah lalu aku terjatuh dari atas kerusi.

Selepas itu, aku sudah tidak ingat apa-apa. Bagaimanakah keadaan suamiku?

‘Ya, Allah. Selamatkanlah suami dan ibu mertuaku,’ aku berdoa sendiri.

“Abang, Abang... Asha di mana?” aku memanggil-manggil suamiku.

“Dewi, mana Asyraf?” aku bertanya kepada Dewi yang sedang duduk di sampingku. Diam...
Aku di atas katil hospital rupanya. Aku memandang sekeliling. Tidak ada sesiapa. Hanya aku, Dewi dan seorang lagi wanita yang sedang menundukkan mukanya. Sekejap-sekejap aku mendengar bunyi esakan. Adakah ia menangis?

“Siapa itu, Dewi?” aku bersuara perlahan.

“Asyraf O.K.?” aku masih lagi mencari-cari kelibat suamiku.

“Tidak!!!!!!” 

Tiba-tiba, wanita yang sedang menangis di sebelah katilku itu menjerit. Mama? Aku terkejut melihat keadaan Datin Khatty. Seolah-olah telah hilang kewarasannya.

“Tidak!!!!” ia menjerit lagi.

“Maafkan Mama, Asyraf...” tangisannya semakin kuat.

Nama Asyraf disebut! Apa yang telah berlaku? Di manakah suamiku? Aku cuba bangkit dari katil tetapi tidak berdaya.

“Mama...” panggilku. Diam.

“Mama...” aku memanggilnya lagi. Esakan Datin Khatty terhenti. Ia memandangku sekilas. Kemudian, ia cepat-cepat menghampiriku.

“Maafkan Mama, Sha. Mama akui Mama kejam. Mama akui Mama jahat...” ia menangis kembali. Aku sekadar diam memerhatikan gelagatnya.

“Mama yang letakkan racun itu. Mama benci Asha. Asha telah merampas segalanya milik Mama...” diam sejenak.

“Asyraf sangka, Asha yang keracunan. Jadi...” ia tidak dapat meneruskan kata-katanya. Esakannya semakin kuat. Air matanya mengalir laju.

“Anak kesayangan Mama itu sudah pergi meninggalkan Mama. Asyraf pergi meninggalkan kita, Sha,” Datin Khatty memelukku erat.

‘Abang...’ air mataku jatuh ke bumi. Ujian datang mencurah-curah dan kini, aku diuji dengan kehilangan insan yang paling kucintai. ‘Abang...’

“Asha,” Datin Khatty menyebut namaku. Diam.

“Maafkan Mama, Sayang,” ia merayu lagi.

“Mama menyesal. Mama tahu Mama salah. Hukumlah Mama,” ia merayu lagi. Aku hanya diam. Tidak mampu untuk berkata apa-apa. Air mataku menitis perlahan. Sudah puas aku menangis dan tidak berdaya untuk menangis lagi. Tubuhku kaku. Aku hanya memandang kosong wajah ibu mertuaku.

Hatiku telah mati. Ya, Asyraf turut sama membawa hatiku bersama-sama jasadnya. ‘Abang, Asha masih tidak bersedia untuk hidup tanpa Abang,’  aku menutup mataku perlahan. Air mataku sudah tidak mahu mengalir.

“Asha!!!” ibu mertuaku menjerit memanggil namaku.

“Asha!!!”

“Maafkan Mama, Sha. Ampunkan Mama, Sha...” ia memegang kakiku. Aku masih lagi kaku. Terkejut dengan berita yang baru kuterima...

Pertama, ibu mertuaku mahu meracuniku.

Kedua, Asyraf telah pergi meninggalkanku.

“Sofea, berikan Puan Khadijah suntikan,” kedengaran suara doktor memberi arahan kepada seorang jururawat.

“Asha, maafkan Mama...” Datin Khatty masih lagi mengharapkan kemaafan daripadaku.
Aku kembali berbaring. Kupejamkan mata dan cuba menenangkan fikiran yang bercelaru. 

‘Ya, Allah. Tempatkanlah roh suamiku bersama-sama golongan yang Engkau pilih untuk mendapat rahmat daripada-Mu,’ aku berdoa di dalam hati. Moga aku kan redha dengan pemergiannya...

~ bersambung

Nota : Di atas adalah karya asal sebelum disunting untuk penambahbaikan.

0 Responses