Bang, duduk rumah buruk pun tak apa...

Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah... 

Alhamdulillah. Masih diberi ruang dan peluang oleh ALLAH untuk menghirup udara-NYA yang segar lagi nyaman. 

Syukur... pada usia yang semakin meningkat ini... ALLAH kurniai Muthiah suami yang sangat baik dan penyayang... keluarga yang mengasihi Muthiah... sahabat-sahabat yang sentiasa membuatkan Muthiah tersenyum. Yes! Today is my birthday and I'm so happy to have all of you.

Jom kita selami kisah rumah tangga...



"Yah (bukan nama sebenar) tak minta rumah besar. Duduk rumah buruk pun tak apa asal duduk sendiri. Yah dah cakap dekat Abang tapi Abang buat tak dengar saja."

Teringat Muthiah pada keluhan seorang teman. Untuk pengetahuan, dia sekeluarga tinggal bersama mentua. Ada anak dua orang (atau sudah tiga?... Muthiah tidak pasti). Yang menjadi masalah ialah apabila sang suami kerja tidak kerja. Duit 'hilang' entah ke mana. Perokok tegar. Oleh sebab duduk satu bumbung dengan mentua, hendak tidak hendak... sang mentua terpaksa menambah barang basah, barang basuh dan macam-macam keperluan lain. Hendak marahkan si anak, tidak sampai hati. Maka, menantulah yang menjadi mangsa. Sekarang, sahabat Muthiah ini sudah pun berpisah dengan suaminya. Dengar cerita, sahabat Muthiah main kayu tiga. Oleh sebab Muthiah hanya mendengar dari sebelah pihak... maka tidaklah Muthiah menerima bulat-bulat. Apapun... moga mereka berbahagia di dunia dan akhirat( walau apa pun pilihan mereka).

Sumari permasalahan

  1. Satu keluarga duduk dengan mentua - Mungkin tidak akan menjadi masalah sekiranya semua orang menunaikan peranan masing-masing. Juga, sekiranya semua orang bersetuju untuk duduk di bawah satu bumbung. Iyalah. Ada orang, lebih sukakan privasi.
  2. Suami kerja tidak kerja - Dengan lain perkataan, tidak mempunyai pendapatan tetap. Ditambah dengan duduk dengan ibu ayah membuatkan dia merasakan diri berada di zon selesa. Berbeza keadaannya jika suami isteri itu duduk sendiri, sesuatu perlu dilakukan untuk kelangsungan kehidupan.
  3. Suami perokok tegar - Agak-agak, berapa RM-kah yang dihabiskan sehari untuk memenuhi keperluan (hisap rokok) ini?
  4. Suami tidak menyediakan keperluan rumah (hanya mengharapkan ibu dan ayah) - Sehari dua, mungkin masih tidak apa. Sebulan dua pun masih boleh menahan rasa. Kalau bertahun-tahun. Tambahan pula, ibu ayah masih punya tanggungan lain. Gaji pun tidaklah sebesar mana. Lainlah kalau ibu ayah berpendapatan tinggi, outstation pun bawa satu famili.
  5. Marahkan sang anak, menantu menjadi mangsa - Pernah dengar atau lalui keadaan ini? Kita marahkan anak kita yang membuat kita terasa hati tetapi menantu pula yang menerima tuduhan melulu kita?
  6. Sang isteri kecewa dengan sikap suami yang tidak nampak usaha mahu membina keluarga sendiri (dari kes di atas).
PERNAH MELALUINYA?

Okey. Lain waktu, Muthiah sambung ya. Sudah lewat 10 minit untuk masuk pejabat. Salam sayang buat semua :)
Labels: | edit post
0 Responses