Mencari Naurah (Bab 61)

Novel | Mencari Naurah


TELEFON bimbit Anuar berdering…

"Assalammualaikum, Asyraf. Awal-awal pagi sudah kacau aku tidur," Anuar bersuara riang.

"Waalaikumussalam. Alahai, eksekutif sumber manusia. Bangun! Matahari sudah naik. Tidak elok tidur selepas subuh," balas Asyraf. Turut sama riang.

"Apa hal kau telefon aku pagi-pagi ini?" soal Anuar pendek.

"Hmmm… aku hendak bagi kad, lah," Asyraf berterus-terang.

"Kad serta berita gembira," tambahnya lagi.

"Wow, kad kahwin ke, kawan? Aku pun ada berita gembira juga ni," Anuar yang tadinya terbaring di atas katil segera bangkit menuju ke tepi jendela.

"Cepat, siap! Aku ambil kau kat rumah dalam 10 minit lagi. Kau mandi P. Ramlee sahaja pagi ni," seloroh Asyraf.

"Hmmm… Idea bernas. Kau datanglah. Kalau aku tidak siap lagi, kau tunggulah sekejap," ujar Anuar.
"Okey. Aku dah dalam perjalanan ni. Cepat sikit," Asyraf sedikit mengarah.

"Baik, bos." Anuar segera berjalan laju ke bilik air yang terletak di dalam kamar tidurnya. 

'Apalah berita gembira yang ingin disampaikan Asyraf? Apapun… pasti tidak akan dapat mengatasi berita kegembiraanku,' Anuar berkata sendiri. Wajah Natasha tiba-tiba hadir. Anuar yakin dirinya diterima.

“DIAM-DIAM berisi juga sahabat aku yang seorang ini,” usik Anuar dalam senyum. Senyum yang palsu, mungkin...

“Mungkin sudah jodoh...” balas Asyraf pendek.

“Sejak bila sebenarnya?” Anuar bertanya lagi.

“Entahlah, semuanya berlaku dengan begitu pantas. Begitu banyak perkara yang terjadi dan perkahwinan ini adalah kemuncaknya,” Asyraf berterus-terang.

“Memang tidak ada siapa pun yang dapat menolak ketetapan ILAHI. Walaupun sudah memecut laju, jika ketetapan-NYA begitu, akhirnya dia akan tetap pergi.” Ada sedikit getar pada bicara Anuar. Dia menoleh ke arah Masjid Ar-Rahman yang terletak di sebelah kiri pintu masuk Universiti Malaya.

“Siapa sangka, gadis yang kita kejar-kejar selama ini kelak menjadi hak sahabat yang dekat dengan kita,” sambungnya lagi. Tidak ada tanda-tanda menunjukkan dia sedang marah.

“Milik sementara kerana dia adalah milik TUHAN yang mutlak, War.” Asyraf menyampuk.

“Benar...” Anuar mengiakan. “Sejak bila sebenarnya?” Dia masih tidak berpuas hati. Dia tetap mahukan kepastian.

“Aku pun tidak tahu, War. Semuanya tidak dirancang,” Asyraf berkalih ke arah Anuar yang tidak berkelip memandangnya. Benar! Dia sebenarnya tidak pasti sejak bila dia memerhatikan Natasha. Mungkin sahaja sejak di alam kampus.

“Mula-mula, rasa kecewa juga,” luah Anuar perlahan. “Sewaktu ditolak Asha dahulu, aku rasa masih punya peluang untuk menambat hatinya,” Anuar tersenyum kemudian serius kembali. “Lebih-lebih lagi apabila ibu dan ayah sudah berkenan dengan budak kecil yang seorang itu...”

“Mak dan ayah kau sudah berjumpa dengan Natasha?” Kening Asyraf terangkat. Sama sekali dia tidak mengetahuinya.

“Sudah,” jawab Anuar pendek.

“Tetapi...” Asyraf mencelah.

Anuar memintas kata-kata Asyraf sebelum sempat lelaki itu menyudahkan bicaranya. “Bila dapat kad kau tadi… tiba-tiba rasa gelapnya dunia...” Dia terdiam sejenak. “Rasa macam tidak adil dan tidak berbaloi. Penantian selama ini hanyalah sia-sia...”

“Mungkin iblis sedang mencucuk dan menghasut. Sebab itu aku boleh berfikir begitu.” Dia memberhentikan kenderaan yang dipandunya di tempat letak kereta Kolej Kediaman Pertama (ASTAR), Universiti Malaya. 

Aku cuba mencari ruang untuk menghilangkan perasaan itu...” lidahnya tiba-tiba kelu. 

“Kemudian, apabila kita memasuki kolej kediaman ini... aku rasa lapang,” dia berterus-terang.

“Lapang?” Asyraf bertanya. Mereka masih lagi duduk di dalam kereta.

“Ya, Asyraf. Hilang semua rasa kecewa. Mungkin ikatan persahabatan antara kita menyebabkan aku dapat menerima segalanya,” suara Anuar masih lagi bergetar. “Aku yakin Natasha pasti tidak akan dipersia-siakan,” katanya lagi.

“Insya-ALLAH, aku akan jaga Natasha dengan baik.” Mata Asyraf masih lagi memandang Tasik Varisti yang terletak di hadapan ASTAR.

Gambar hiasan

“Aku suka Natasha sejak kau marahkannya dahulu,” Anuar tergelak kecil.

“Bila?” Dahi Asyraf berkerut.

“Sewaktu jam tangannya mati.” Anuar tersenyum sendiri mengenangkan saat itu.

“Kemudian lewat lima minit,” Asyraf menyambung sambil ketawa kecil.

“Kenangan tidak akan kembali tetapi akan tetap kekal dalam ingatan. Walaupun dia sudah bergelar si nenek tua,” ujar Anuar lagi.

“Benar. Kita tidak akan mampu menyahkan kenangan lalu. Namun, jadikanlah kenangan itu sebagai motivasi untuk kita terus bergerak laju,” Asyraf menambah.

“Jom makan. Lapar daaaa,” Anuar membuka pintu Avanza miliknya. Mereka pun menuju ke gerai makan Pak Abu yang terletak di belakang blok D, Kolej Kediaman Pertama.

"Eh, apa pula berita gembira yang kau nak sampaikan?" Asyraf tiba-tiba bertanya. Anuar terkesima dengan pertanyaan Asyraf. Ia tunduk ke tanah kemudian mendongak kembali.

"Hmmm… berita gembira sebab aku dapat merasai bahawa rakan akrabku akan berumah tangga," ujar Anuar tanpa memandang wajah Asyraf.

"Terima kasih," ucap Asyraf.

"Hmmm…" mereka pun sama-sama memasuki gerai makan Pak Abu.

‘Biarkan kenangan itu berlalu sendiri tanpa perlu membuangnya,’ Anuar berkata di dalam hati. Dia tetap tersenyum dalam sendu.

~bersambung~
0 Responses