Aku dan hati

Assalammualaikum. Apa khabar? Dua hari ini, Muthiah tidak masuk 'pejabat'. Ambil part time jadi runner. Petang nanti, hendak ke Melaka. Moga ALLAH permudah segala urusan, insya-ALLAH. Amiin...

Aku dan hati

Hati : Sedihnya.
Aku : Kenapa?
Hati : Berjauhan dengan dia.

Aku keliru. Persoalannya, kenapa?

Hati : Tidak sanggup berjauhan.

Aku sudah mengerti sebabnya.

Aku : Jadi, bagaimana?
Hati : Terpaksa.
Aku : Terpaksa? Bukankah demi mengejar impian dan cita-cita?

Hati hanya membisu.

Hmm...

Kitalah yang membuat pilihan. Setelah itu, harungi jalan yang dipilih dengan cekal hati dan tabah. Meluah rasa tidak salah namun biarlah berpada-pada (Adoi! Terkena batang hidung sendiri). Menangis tidak apa tetapi jangan sampai memakan diri sendiri.

Macam hati... ia memilih untuk mengejar cita-cita. Maka, ia perlu kental. Tidak boleh terlalu melayan perasaan. Nanti jasad sendiri yang merana. 

Sahabat-sahabat ada melaluinya?

Daripada wanita berkerjaya, mengambil keputusan berhenti kerja untuk duduk dekat dengan suami. Memilih untuk dekat... maka, bersedia!

Suami isteri sama-sama bekerja. Atau ada yang memilih untuk sambung belajar. Dek kerana amanah tugas, masing-masing terpaksa berjauhan. Memilih untuk jauh... maka, bersedia!

Banyak lagi contoh sebenarnya. Apapun, pilihan adalah di tangan kita. 

Kita memilih untuk gembira dengan keputusan yang dibuat atau...
kita memilih untuk bersedih hati dek kekurangan yang ada.

Percayalah. Kita tidak sendiri. Kita punya ALLAH yang Maha Kuasa... yang Maha Teliti Penghitungan-NYA.

Muthiah : Entri untuk diri sendiri KHUSUSNYA.
Labels: | edit post
0 Responses