Jika mahu menjadi penulis dengan Alaf21 (ii)


Assalammualaikum. Apa khabar?

Jeng jeng jeng... Mode menulis blog masih ada? Muthiah... Mahu bergembira bersama keluarga :)

Baik. Bagi sahabat-sahabat yang menyimpan cita-cita untuk menjadi penulis, Muthiah kongsikan lagi tips yang diberikah editor Alaf 21 sendiri ^^

Editor-editor juga selalu berdepan dengan manuskrip yang lemah. Daripada bab 1 hingga 10, kita tidak tahu apa yang hendak disampaikan oleh penulis. Akan tetapi, bab ke 11 baru muncul sedikit klu cerita. Namun... bab 14, 15, 16, cerita hilang fokus semula.

Graf pembacaan editor pun turut landai kerana cerita yang mendatar dan tidak ada konflik. Naratif dan dialog tidak seimbang. Ada penulis suka masukkan dialog sahaja sampai penuh muka surat. Editor baca pun tercungap-sungaplah. Ada juga yang suka naratif panjang lebar dan akhirnya editor mula mengantuk. Kemudian baca bahagian tengah, pergi bahagian ending dan keputusannya REJECT! - Pn. Sa'diah Mohamad.

Info penting!

Manuskrip yang lemah :

  • Editor tidak tahu apa yang hendak disampaikan oleh penulis.
  • Penulis hilang fokus dalam karyanya.
  • Graf pembacaan editor turun apabila cerita itu mendatar dan tidak ada konflik.
  • Naratif dan dialog tidak seimbang.
  • Penulis suka menulis dialog/ naratif panjang lebar.
  • Keputusannya. Maafkan kami (kata editor) -> Manuskrip anda kena REJECT.
Hmm... Sudah berputus asa? Janganlah begitu. Jika kita tidak putus asa berusaha, kita pasti akan berjaya, insya-ALLAH. Tidak percaya? Tanyalah Amir dalam Ayah, Amir nak masuk U! Chewah. Sempat promosi buku lagi.

Apapun, moga berjaya ^^
0 Responses