How to start? (iii)


4- Langkah awal yang boleh dilakukan :

a) Hmmm… banyakkan membaca. Bacalah apa sahaja (Terutama apa-apa yang berkait dengan apa yang kita hendak tulis. Adoi, bahasa!). Sekurang-kurangnya, kita dapat belajar sesuatu daripada apa yang kita baca. Gaya bahasa, corak penulisan dan pasti… ilmu yang bermanfaat. Kalau malas… buatlah berdikit-dikit. Pupuk minat membaca dan jadikan sebagai satu hobi bagi mengisi masa-masa senggang kita.

b) Mulakan menulis. Kita hendak menulis tetapi tidak cuba untuk menulis. Apapun, menulislah dahulu. Tulis apa sahaja yang mahu kita coretkan. Dari situ, kita akan nampak kelebihan dan kekurangan kita dalam penulisan. Baiki yang kurang, perbaik yang sedia baik. Bandingkan dengan penulisan yang sedia ada. Cari di manakah kurangnya.

Hmmm… apa yang pasti, usah sekali-kali berputus asa bilamana kita merasakan hasil penulisan kita tidak memuaskan hati kita sendiri. Orang lain apatah lagi. Cuba lagi dan terus cuba. Mungkin tahun pertama kita masih tidak mahir menulis. Kita tidak dapat menterjemah apa-apa yang berada di dalam hati dan pemikiran kita tetapi siapa tahu… sepuluh tahun mendatang kita bisa menjadi penulis mapan yang bisa menjentik hati sesiapa sahaja yang membaca tulisan kita. Usaha dan terus usaha. Kemudian, serahkan semuanya kepada Allah.

c) Rajin. Dengan kata lain, tidak malas. Kalau kita mahu, tetapi malas… tidak akan ke mana. Kena kuatkan hati membuang sifat malas itu. Malas membaca… malas menulis… malas bertanya… semuanya akan membuatkan kita tidak dapat bergerak ke hadapan.

d) Tidak berputus asa. Ya… sedangkan baby bermula dengan meniarap… merangkak dan kemudian bertatih perlahan-lahan. Bukannya sekelip masa. Ia mengambil masa. Namun, disebabkan mahu berjalan sepertimana ibu dan ayahnya, si anak kecil berusaha keras untuk berjalan. Ia jatuh tetapi cuba bangun kembali. Akhirnya, ia mampu berjalan bahkan berlari.

Begitu juga kalau hendak menulis. Sama sekali tidak boleh berputus asa dan berasa kecewa apabila tidak mencapai matlamat dan cita-cita. Cuba lagi. Jadikan kegagalan awal itu sebagai satu peluang untuk lebih berjaya pada masa hadapan. Hmmm… bukan gagal pun sebenarnya. Lebih baik jika dikatakan ~ Belum tiba masanya lagi untuk mengecap jaya. Akan datang… insya-Allah.

Hmmm… apa lagi, ya? Haha… Muthiah pun tidak berapa arif sebenarnya. Apapun, moga-moga coretan Muthiah ini sedikit sebanyak dapat memotivasikan teman Muthiah yang punya keinginan untuk menulis itu.

Muthiah : Kadang-kadang, terlalu tepu untuk menulis. Oh, Tuhan tolonglah…
0 Responses