Aku ~ Hamba Allah (ii)


Sambungan halaqah lepas…

i) Selami ; Apa itu rukun Islam yang lima ~

i) Kita tidak sekadar mengucap kalimah syahadah tetapi memahami maksud di sebalik pengungkapan itu.

ii) Solat kita bukan setakat pergerakan anggota badan tetapi solat itu hadir dari dalam hati. Solat dengan penuh khusyuk dan tawaduk. Menjadikan diri kita begitu kerdil di hadapan Tuhan. Membuatkan kita berasa takut untuk melakukan sesuatu yang boleh mendatangkan kemurkaan-Nya.

iii) Puasa kita bukan setakat menahan diri daripada lapar dan dahaga tetapi bisa menjadikan kita insan yang lebih baik di sisi Tuhan serta manusia lainnya.

iv) Bersihkanlah diri dan harta kita melalui zakat. Bukan kerana ilmu semata-mata tetapi penuh dengan penghayatan. Segala apa yang ada pada tangan kita bukanlah milik kita yang mutlak. Itu semua adalah milik Allah. Kita hanya diberi pinjam buat seketika. Ingatlah… milik kita yang sebenar ialah harta yang diinfaqkan ke jalan Allah. Kenapa? Harta itulah yang akan membantu kita pada hari akhirat kelak. Sesungguhnya, kita tidak bisa membawa wang berjuta untuk disumbat bersama jasad kita di dalam liang lahat.

v) Tunaikan haji ke Baitullah….

j) Hayati rukun iman yang enam
i) Yakin dengan kewujudan Allah. Allah yang Maha Melihat, Maha Mendengar, Maha Mengetahui, Maha Menghitung dan Maha Segalanya. Jadi, mampukah kita melakukan sesuatu yang dilarang Allah di atas muka bumi-Nya?

ii) Yakin dengan kewujudan malaikat. Ada malaikat yang mencatat segala kebaikan dan keburukan kita. Ada juga malaikat yang akan mencabut nyawa kita. Jadi, masih mahu membuat perkara yang sia-sia? Ke manakah kita mampu pergi/ lari?

iii) Yakin dengan Rasul Allah. Rasul dan Nabi adalah utusan Allah yang telah diberikan wahyu buat mereka. Bilamana kita yakin dan percaya (dengan sepenuh hati), kita tidak akan ragu-ragu untuk mengikuti segala sesuatu yang telah diajarkannya. Perjuangan mereka jelas dan kita mahu menjadi salah seorang yang meneruskan perjuangan umat terdahulu.

iv) Yakin dengan kewujudan syurga dan neraka. Lantas kita kan sentiasa berkejar-kejar untuk memasuki syurga Allah dan berusaha keras menghindarkan diri daripada neraka yang membinasakan. Kita lakukan segala perintah dan meninggalkan larangan-Nya. Kita benar-benar takut dengan sesuatu pasti tidak kan dapat kita depaninya.

v) Yakin dengan qadak dan qadar. Sesungguhnya, segala sesuatu adalah ketentuan Allah. Redha dan bersabarlah. Allah itu dekat dan Allah Maha Adil terhadap setiap hamba-Nya.

k) Menjaga hak Allah sebaiknya. Apakah hak Tuan Punya alam ini? Hak untuk diabdikan diri. Hak untuk ditaati. Sekiranya kita bertungkus-lumus menjaga hak majikan kita sebaiknya, lebih-lebihlah lagi kita perlu mendahului hak Allah terhadap diri kita.

Hmmm…baiklah…tepu sudah. Kalau ada tambahan/ pembetulan, Muthiah alu-aluakn.

Muthiah : Memikirkan hak terhadap diri sendiri.
Labels: | edit post
0 Responses