Jumpa tetapi tidak menepati citarasa (i)


Assalammualaikum.

Apa khabar, semua? Muthiah sebenarnya sedang mencari info tentang sesuatu. Jumpa tetapi tidak menepati citarasa.

1- Cari
2- Berjumpa.
3- Tidak menepati citarasa.

Jadi bagaimana?

Berusahalah untuk mencari lagi agar bertemu dengan sesuatu yang lebih cocok/ baik/ sesuai dengan kita. Atau... carilah sampai kita berasa puas. Kalau sudah capek dan kemalasan... terimalah seadanya segala sesuatu yang telah kita usahakan. Usah merungut pula. Adoi... Apa yang Muthiah tulis? Hahaha...

Kata pokok :

1- Cari...

Cari ilmu...
~ Biarlah ilmu yang bermanfaat pada diri dan memberi manfaat pada orang lain. Dari mana? Guru... halakah... majlis ilmu... teman-teman... pengalaman... Jangan segan untuk mendapatkan ilmu. Banyakkan bertanya kerana mungkin, banyak lagi yang kita tidak tahu. Rendahkan diri kita di hadapan orang lain tetapi jangan sampai diperlekehkan...

Cari calon suami/ isteri...
~ Biarlah yang bisa membawa kita kepada Allah. Kerana sesungguhnya, hidup kita tidak lama. Boleh jadi sejam selepas akad nikah, kita dipanggil pulang. Atau mungkin setelah lima tahun bergelar suami/ isteri, panggilan ajal menjemput. Jadi, biarlah pilihan kita itu adalah pilihan yang benar. Benar dalam erti kata... boleh mendekatkan kita kepada Pencipta dan bukan yang membuatkan kita semakin jauh daripada-Nya/ semakin leka. Banyakkan berdoa kerana pasti... DOA ITU ADALAH SENJATA ORANG MUKMIN.

Cari duit/ rezeki...
~ Berusahalah bersungguh-sungguh dalam apa jua pekerjaan yang kita lakukan. Jika kita seorang pekerja, jadilah pekerja yang terbaik. Begitu juga halnya andai kita masih bergelar pelajar. Jadilah yang paling baik. Kemudian, berdoalah agar setiap apa yang kita lakukan itu kelak kan mendatangkan kebaikan kepada diri kita serta orang di sekeliling kita. Dakwah tidak langsung, gitu. Orang akan fikir/ kata... 'Umat Islam ini bersungguh-sungguh...'

Cari teman...
~ Teman kala senang... berlambak. Teman tika menangis... entahlah. Carilah teman yang boleh menegur kesalahan kita andai kita berbuat silap. Bukan teman yang hanya pandai meraikan setiap perlakuan kita. Ya! Pasti kan bahagia kerana sering diraikan tetapi tanpa sedar... keraian itu bisa sahaja memusnahkan hidup kita. Teman yang baik ialah teman yang selalu mengingatkan kita kepada Pencipta. Marahnya... tegurnya adalah kerana SAYANG. Bukan untuk kepentingan siapa-siapa. Jadi, lihatlah... Siapakah teman pilihan kita.

Namun ingat!!! Di sebalik memilih teman...

Seorang yang tahu... faham ... dan mengerti itu sewajarnya menyedari tanggungjawab yang terpikul di atas pundaknya. Sebagai seorang insan yang mengakui bahawa, 'Tidak ada Tuhan yang diabdikan diri melainkan Allah,' sama sekali tidak boleh mengabaikan mereka yang berada di sekelilingnya. Akibat terlalu memilih.. kita lupa untuk berteman dengan seseorang yang mungkin memerlukan kita untuk menyedarkan dan mengingatkannya. Kalau tidak cukup kuat untuk itu... carilah kekuatan dengan memohon pertolongan daripada Allah. Carilah teman lain yang boleh sama-sama mendorong teman yang tidak tahu itu kepada Pencipta... Bukankah manusia itu merupakan khalifah dan sebagai khalifah... kita perlu :

a) Memakmurkan alam.
b) Mengabdikan diri kepada Allah.
c) Mengajak manusia kepada Allah dan kebaikan.

Cari kebahagiaan...
~ Setiap kita, pasti ingin mengecap bahagia. Pilihlah untuk sentiasa bahagia. Bagaimana? Redha dengan ketentuan-Nya. Berlapang dada dan memaafkan mereka yang telah menyakiti hati kita. Bilamana hati kita tenang... hati kita lapang... hati kita tidak terpalit dengan bintik hitam... insya-Allah, kebahagiaan itu akan mudah meresap dalam jiwa kita.

Terlalu mengenangkan kesusahan diri pun tidak elok.
Terlalu mengejar kesenangan pun tidak baik.

Kenapa? Perlu diingat!! Ada awalan TERLALU di situ.

Kita tidak perolehi apa yang kita hendak miliki. Kita sedih dan kecewa. Kita terlalu memikirkan kesedihan dan kekecewaan itu. Akibatnya, kita sendiri sebenarnya yang merana. Ya! Kita sendiri. Bukan orang lain...

Kita ada MyVi. Orang ada BMW. Kita pun hendak BMW. Tidak salah untuk mencari yang lebih baik tetapi ikutlah kemampuan diri. Kalau masih belum mampu, berusahalah sampai mampu (kalau kita betul-betul berhajatkannya). Jangan biarkan diri kita terlalu berdukacita sekiranya kita tidak dapat apa yang kita inginkan itu.

Wasatiahlah dalam kehidupan. Insya-Allah, kita pasti akan bahagia. Kita redha dengan apa-apa yang kita telah miliki. Dalam masa yang sama, kita tidak berputus asa untuk memajukan diri.

Cari redha Ilahi...
~ Merupakan asas pencarian seorang manusia. Namun, sejauh mana kita meletakkan prioriti ini? Tepuk dada, tanya iman....

** Sambungan 31/1/10

Muthiah : Mencari redha Ilahi dengan mendapatkan redha suami dan ibu bapa...
Labels: | edit post
0 Responses