Sayidatina Zainab binti Khuzaimah R.H.


Assalammualaikum. Apa khabar? Apa macam? Ada baik semuanya? Muthiah... Alhamdulillah. Syukur kerana telah dikurniakan kehidupan yang baik oleh TUHAN.

Bukankah ALLAH ada berfirman dalam surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud, "Dan (ingatlah juga); Tatkala TUHAN-mu menyatakan,' Sesungguhnya, jika kamu bersyukur, pasti KAMI akan menambah (nikmat) kepadamu; dan jika kamu mengingkari (nikmat-KU), maka sesungguhnya azab-KU sangat pedih,'."

Hmmm... lama sudah Muthiah tidak menulis kisah tokoh. Hari ini, insya-ALLAH... Muthiah sambung lagi tentang profil isteri Nabi SAW yang kelima. Siapakah gerangannya?

Betul. Isteri Nabi yang kelima namanya Zainab binti Khuzaimah R.H. Bapanya bernama Khuzaimah bin Al-Harith bin Abdullah manakala ibundanya pula Hindun binti Auf.

Zainab (berbangsa Arab) telah dilahirkan di Mekah pada tahun ke-26 sebelum Hijrah dan telah bernikah dengan Rasulullah pada penghujung 3 Hijrah/ awal 4 Hijrah di Madinah. Suaminya yang terdahulu bernama Abdullah bin Jahsy, saudara sesusu Nabi SAW.

Kerana ingin memuliakan Abdullah yang telah syahid di medan Uhud, Nabi SAW pun mengambil Zainab sebagai isteri. Tempoh perkahwinan mereka adalah selama 2 ke 3 bulan. Zainab wafat pada bulan Rabiul Akhir tahun ke-4 Hijrah, di Madinah sewaktu Nabi hayat Rasulullah.

Zainab telah mendapat gelaran Ummu Al-Masakin (Ibu kepada orang miskin) kerana sikapnya yang penyayang serta kelembutannya terhadap mereka.

** Muthiah amat alu-alukan penambahan, jika ada. **

Kuliah hari ini : Isu IFF ~

Akhbar hari ini : Zakat dikatakan rasuah. Rasuah dikatakan....

Muthiah : Gerun kepada ulama yang ....
Labels: | edit post
0 Responses