Mencari Naurah (Bab 86)

Novel | Mencari Naurah

Foto : Sekadar gambar hiasan


“Asha kerja mana sekarang?” soal Anuar sungguh-sungguh.

“Buat akaun di syarikat Dato’ Ghazali,” aku menjawab bersahaja.

“Ooo... syarikat ayah arwah, bukan?” dahinya berkerut.

“Ya...” balasku ringkas.

“Saya pun tidak tahu perihal musibah yang menimpa arwah,” berhati-hati Anuar mengeluarkan butir katanya. Aku hanya diam.

“Maknanya, Asyraf meninggal dunia sebelum Maria dan Iskandar dilahirkan?” Ia masih mahu bertanya. ‘Anuar tetap Anuar,’ desis hatiku.

“Ya,” jawabku pendek. Aku terus menggaul nasi buat Iskandar dengan ikan yang telah kuhancurkan.

“Kasihan anak-anak. Tidak sempat mengenali...” kata-kata Anuar terhenti di situ.

“Maafkan, saya,” wajahnya berubah. Berasa serba salah agaknya.

“Sampai bila hendak menjanda?” Anuar sememangnya Anuar. Dari alam kampus sehinggalah aku sudah bergelar isteri dan sekarang menjadi janda, lelaki ini acap kali menyoalku dengan soalan cepuk emas yang bisa membikin jiwa meronta-ronta.

“Tidak fikir langsung tentang kahwin,” aku berterus-terang. Tidak mahu berselindung dengannya. 

“Lagipun, siapalah yang hendak kahwin dengan janda beranak dua ini?” Ya, lelaki  teruna mana yang mahukan isteri yang pernah bernikah sebelumnya?

“Saya mahu,” suara Anuar dengar tidak dengar. Cukup perlahan.

“Apa?” Mataku yang sedia sepet membulat. Tidak cukup jelas butir bicaranya.

“Tidak ada apa-apa,” balas Anuar sambil tersenyum nakal.

“Insya-Allah. Ada jodoh adalah,” tambahnya lagi.

“Insya-Allah,” ujarku pendek. Aku sudah letih sebenarnya...

“Kasihan anak-anak. Tidak dapat merasai belaian kasih seorang bapa,” Anuar berbasa-basi. Masih tidak habis-habis lagi lelaki ini...

“Lama-kelamaan, mereka akan dapat biasakan diri,” sanggahku menyedapkan hati sendiri. Aku sebenarnya mengakui kebenaran kata-kata lelaki ini.

“Umi!!!” jerit Maria.

“Maria lupa baca doa makan,” anak gadisku nampak pucat. Matanya semakin mengecil seperti hendak menangis.

‘Lor, makanan sudah hendak habis baru teringatkan doa yang belum dibaca,’ aku merungut sendiri. Salahku juga. Tidak prihatin terhadap tindakan mereka. Bukan mudah menjadi ibu sebenarnya.

“Bismillahi awalu waakhiru,” Anuar berkata perlahan.

“Betul, betul, betul...” sampuk Iskandar.

“Umi sudah ajar,” tambahnya lagi sambil tersenyum menampakkan giginya yang rongak.

“Awak pula macam mana? Sudah lanjut usia, Pak,” aku bertanya sambil tersenyum penuh makna. Anuar hanya membatu. Ia nampaknya begitu ralit memerhatikan gelagat anak-anakku yang sedang bertungkus-lumus mengasingkan nasi yang sudah digaul dengan sayur. Bertuah punya anak.

“Tengok. Sudah boleh bawa anak buah jalan-jalan lagi,” aku memandang tepat anak matanya.

“Tidak lama lagi, jadi suami serta punya anak sendiri pula. Insya-Allah,” sambungku lagi.

“Umur seorang lelaki bermula pada usia empat puluh tahun,” Anuar tiba-tiba bersuara.  

Senyuman tidak lekang dari bibirnya. Ia masih tampan seperti dahulu dan perangai kebudak-budakannya masih lagi tidak berubah.

“Awak, baik cari pengganti cepat. Anak-anak perlukan belaian kasih seorang bapa,” lelaki ini begitu bijak mengubah topik perbualan. Argh... dahulu, kini dan selamanya. Selalu sahaja aku kalah kepadanya.

“Lebih baik sebelum mereka memasuki alam sekolah,” Anuar kemudiannya menyambung dalam nada yang lebih serius.

“Zaman sekarang, tidak macam dahulu,” ujarku perlahan.

“Janda ini terlalu jahat. Janda itu terlalu hina pada kaca mata orang sekeliling...”

“Para isteri pula menganggap mereka sebagai perampas ...”

“Takut suami mereka dirampas oleh golongan janda...”

“Dengan kata lain, semua orang takutkan si janda. Bahkan, ketakutan mereka melebihi rasa takut kepada Tuhan,” aku menambah.

“Tidak macam zaman dahulu. Sayidatina Khadijah adalah seorang janda yang berhati mulia, telah dijanjikan syurga oleh Allah. Berkahwin pula dengan Nabi SAW, penghulu segala Nabi di atas muka bumi. Hafsah pun seorang janda sebelum menjadi isteri Nabi. Siapa lagi?” soalku.

Tanpa menunggu jawapan daripada Anuar, aku menyambung, “Tengok sahaja Ummu Sulaim yang maharnya begitu mahal di sisi Tuhan. Ia juga merupakan seorang janda sebelum bernikah dengan Abu Thalhah.”

“Bijak ustazah berbicara,” sampuknya sambil ketawa perlahan.

“Umi...” rengek Maria. Aku melihat jam di lengan. Oh, ya. Sudah hampir sampai waktu tidurnya.

“Anuar, maafkan saya. Saya kira perlu beransur dahulu. Insya-Allah, ada rezeki kita jumpa lagi,” kataku sambil mendukung Maria.

“Saya faham. Insya-Allah, ada jodoh kita jumpa lagi,” balas Anuar sambil tersenyum.
“Arisya. Jom balik,” ia memimpin tangan anak buahnya erat.

Aku pun membawa Iskandar dan Maria menuju ke tempat memarkir kereta.

‘Abang, Asha rindukan Abang,’ aku berkata sendiri. Ya, tiba-tiba rasa rinduku terhadap arwah suami menyelubungi hatiku. Ia pergi meninggalkanku dan pasti tidak akan kembali...

Nota : Di atas adalah karya asal sebelum disunting untuk penambahbaikan.

Berminat? Boleh e-mel Muthiah di xpdcsolehah99@gmail.com. RM17 termasuk kos pos.
0 Responses