Kesilapan kerap Muslim pada bulan Ramadhan

Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah... 


Alhamdulillah. Sihat.. Ada sahur pagi tadi? Muthiah... julung kalinya bersahur tanpa nasi. Lain rasanya sebab selera Muthiah adalah pada nasi. Hahaha... Semalam, 'ter' makan pada tengah malam (dalam jam 1.30 pagi). Jadi pagi ini, bersahur dengan minum air suam serta madu. Apapun, Alhamdulillah.


Agak lewat mengemaskini blog. Pagi tadi, Muthiah membereskan urusan pembayaran bil dan beberapa hal lain. Alhamdulillah, setel sebahagian. Sahabat-sahabat, bagaimana? Moga kita semua tidak memandang enteng pada hutang, ya :)


Okey. Hari ini, Muthiah ingin berkongsi sesuatu yang Muthiah petik dari Facebook. Moga kita semua kan sama-sama mendapat manfaat daripadanya, insya-ALLAH. 


Mungkin...

dalam anjuran kebaikan itu,
tidak semua yang dapat kita lakukan.

Namun yuk...

kita tidak meninggalkan semuanya :)


  1. Makan dan minum sewenangnya setelah batal puasa (dengan sengaja).
  2. Bersahur pada tengah malam... bangkitlah pada akhir malam untuk bersahur walau hanya dengan sebiji kurma dan segelas air. Letak siap-siap tepi katil Kunci alarm pada sound yang maksimum. 
  3. Bersahur dengan makan dan minum sahaja tanpa melakukan ibadah lain... yuk, bangun awal sedikit untuk kita sama-sama mengerjakan solat sunat tahajud 2 rakaat!
  4. Tidak menunaikan solat... juga suruhan ALLAH yang lain. Tidak menutup aurat, mengumpat contohnya.
  5. Tidak mengutamakan solat Subuh secara berjemaah... kelebihan solat secara berjemaah itu sendiri adalah 27 kali ganda berbanding solat secara bersendirian.
  6. Bertarawih di masjid bukan kerana ALLAH... wahai hati, sesungguhnya setiap amal itu bermula dengan niat. Yosh! Kita sentiasa memperbaharui niat kita ^_^
  7. Bermalasan dalam bekerja... walhal kerja sendiri itu adalah satu amanah buat kita. Amanah pula wajib ditunaikan sebaiknya. Dikhuatiri bisa menjerumus kita dalam lingkungan orang munafik, nauzubillah. Ya, ALLAH. Peliharalah aku, suamiku, sahabat-sahabat yang aku sayang juga yang menyayangiku. 
  8. Memperbanyak tidur sepanjang hari... tidak salah untuk tidur tetapi berpada-padalah. Luangkan masa yang ada untuk bertadarus, berzikir dll. Go, jasad go! Go, jiwa go!
  9. Menganggap imsak sebagai 'lampu merah' untuk bersahur.
  10. Wanita bertarawih di masjid tanpa memelihara aurat... jom check list pakaian yang kita miliki? Ada longgar? Jarang tak? Tudung pula, adakah melepasi paras dada? Para suami, sila tengok pakaian isteri masing-masing. Ayuh saling menyayangi dengan menasihati sesama sendiri :)
  11. Memasuki Ramadhan dengan memiliki harta yang haram... nanti, jadi darah daging, nauzubillah.
  12. Tidak memperbanyakkan berdoa tatkala berpuasa dan berbuka... dan sesungguhnya, doa adalah senjata orang Mukmin.
Baiklah. Cukup setakat ini. Masa untuk Muthiah masuk 'pejabat'. Agak lambat hari ini sebab menyelesaikan beberapa perkara. Jom kita saling mendoakan sesama kita <3
Labels: | edit post
0 Responses