Adakah kita termasuk?

Assalammualaikum, semua. Waras? Alhamdulillah. Hari ini, Muthiah dapat mencoret awal di blog siti-muthiah ini. Jom senyum tanda syukur (atau bangga?) :

^_____^ sampai ke telinga.
:) macam budak-budak.
:> bajet ayu.

Muthiah terbaca posting Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman di Facebook. Membuatkan Muthiah terfikir-fikir sendiri. Akukah itu? Nauzubillah. Muthiah tidak mahu dan insya-ALLAH, akan berusaha keras untuk menghindari perkara itu. Perkara apa?
Sangka buruk yang berdosa biasanya didasari perasaan cemburu, hasad, dengki & ingin menjatuhkan individu yang dijadikan sasarannya. Sangka buruk jenis ini hakikatnya lahir dari jiwa dan minda seseorang yang kotor. Ia adalah refleksi dirinya yang kerap bergelumang dengan kejahatan dan dosa. Atau dari jiwa yang tiada ikhlas dalam membuat sesuatu perkara. Justeru, dalam mindanya kerap tergambar mustahil ada seseorang boleh berbuat atau bercakap baik kecuali mesti ada helah, agenda kepentingan diri dan muslihat di sebalik. Ia berfikiran demikian kerana demikianlah dirinya. Ia melihat orang lain sepertinya ~ UZAR#

Kata kunci di sini adalah .... bersangka-sangka (yang buruk) + iri hati + jiwa kotor. Betul?

Pernahkah kita melalui saat-saat ini? (Menjadi orang yang bersangka-sangka atau mangsa persangkaan?)...

Jom kita selusuri contoh kes :

1- Kita buat majlis kesyukuran. Hmm... sebab dapat kerja, Alhamdulillah. Namun tup-tup ALLAH uji, majlis itu tidak seperti yang kita harapkan. Kelam-kabut. Kucar-kacir. Namun sayang... kita pun, menyalahkan rakan serumah kita. Kita sangka, dia punya angkara kelompangan majlis ini <- Huhu. Adakah contoh kes macam ni? Anggaplah ada ;)

2- Bos kita bagi duit pada salah seorang rakan sekerja kita. Kita tahu, ekonomi syarikat tengah tenat tetapi kenapa bos bagi duit pada Polan bin Polan? Hisy, tidak boleh jadi! Kita pun, bersangka-sangka... rakan sekerja itu kaki bodek... tidak bertimbangrasa. Bukankah kewangan syarikat tidak cukup baik? Selfish! Walhal sebenarnya, Polan bin Polan itu ditimpa musibah dan dia sangat membutuhkan wang. Hmm...

3- Sebelum nikah dengan ayah kita, mak tiri kita sangat pemurah. Suka membelikan kita hadiah itu dan ini namun sesudah nikah... jarang benar hendak memberikan sesuatu. Kita mengutuk si emak tiri macam-macam. Padahal, tanpa kita tahu... duit emak tiri kita itu digunakan untuk membayar hutang along sang ayah.

4- Cuba cari contoh yang berlaku pada diri sendiri. Tidak kiralah sama ada diri kita sebagai yang disangka atau yang bersangka-sangka. JOM MUHASABAH ^___^

Siap muhasabah... timbulkan kembali persoalan ini dalam ini :

Adakah aku cemburu? ~ Tidak. Buat apa aku hendak cemburu sedang aku punya segalanya berbanding dia.

Jadi, KENAPA MAHU BERSANGKA-SANGKA?

Berbalik kepada jawapan UZAR :

Kerana hati tu kotor... sakit... dan banyak penyakit.

Percayalah. Orang yang sakit hatinya ini tidak akan tenang. Yuk, kita beristighfar sama-sama. Hidupnya dipenuhi dengan persangkaan buruk terhadap orang lain. Aduh, letih. Dia senang apabila orang yang tidak disukainya ditimpa musibah. Betul? Jika salah... berilah alasan yang sebetulnya.

Ayuh, wahai diri. Takutlah kepada ALLAH dan penghitungan-NYA yang Maha Teliti. Bayangkan... sikap kita yang bersangka-sangka itu (Nauzubillah), mengguris hati sang teman. Si teman pula, spesis yang payah pula memberi kemaafan. Jadi, bagaimana agaknya dengan diri kita? Tenangkah kita jika membuat orang lain menangis atas persangkaan buruk dalam diri kita?

Alamak. Panjang pula. Lama sebenarnya Muthiah tidak mencoret panjang-panjang begini. Orang kata, lepas gian. Apapun...

Yang baik, ambillah iktibar.
Yang tidak baik, jadikan sempadan.

- Buatlah PILIHAN-

Jika kita memilih mencari kelompangan... itulah yang akan kita perolehi.
Namun, jika kita memilih untuk mencari sesuatu yang boleh menambahbaik diri, insya-ALLAH... itu juga yang kita akan dapat.

Ayuh... jom sama-sama bersihkan hati daripada kekotoran yang tidak sepatutnya. Perbanyakkan istighfar... zikir kepada ALLAH. Maafkanlah mereka yang menyakiti meski pahit tetapi ALLAH tahu. Yakin. ALLAH itu Maha Teliti Penghitungan-NYA.

Salam sayang <3

Muthiah : Titipan buat sang teman maya... yang sedang melalui kegundahan ini ;)
Labels: | edit post
0 Responses