Rukun-rukun persahabatan...


Cop… Bukan buli tetapi berukhwah. Dengan kata lain, Aisyah ingin menjalin hubungan yang akrab dengan Hajar. Iyalah. Bermanja-manjaan dengan rakan sebilik kesayangan. Bukankah dalam rukun persahabatan, dinyatakan beberapa perkara yang boleh dititik-beratkan oleh sang sahabat?

Ayuh, dapatkan Air Mata Siti Hajar segera di pasaran ^^
m/s : 167

Rukun-rukun persahabatan :

Pertama; kenal. Hajar sudah kenal dengan Aisyah. Bukan sahaja kenal nama tetapi turut sama mengenali kelebihan dan kelemahannya. Sebagai contoh, Aisyah bermulut celupar tetapi hatinya baik. Justeru, lihatlah diri sang teman dari sisi positifnya.

Kedua; faham. Hajar sudah sedia maklum tentang sikap dan fiil sahabatnya yang seorang ini. Jadi, banyakkan bersabar dalam menghadapi kerenah sang teman yang entah apa-apa entah. Kadang-kadang, membikin jiwa sakit.

Ketiga; tolong-menolong. Rentetan daripada dua perkara di atas, Hajar mengambil peluang yang ada untuk meringankan beban sahabatnya itu. Dan, inilah yang dikatakan sebagai ukhwah kerana ALLAH. Insya-ALLAH, pasti akan ada ganjaran di sisi-NYA. Bukankah pandangan ILAH itu yang paling utama?
0 Responses