Pasar Malam aka PM


Pagi ni, nak ke rumah mek (nenek sebelah papa). Kesihatannya tidak mengizinkan ia berbuat apa-apa (kecuali berniaga). Mengikut perancangan awal, nak stay sampai petang. Kemudian, terus ke Pasar Malam (PM).

Hehe... terkenang waktu muda-muda dulu (17 tahun sudah). Pasar Sungai Tong merupakan lokasi utama para remaja melaram, berjumpa seseorang ('dating' lah tu) dan banyak lagi. Muthiah?

Muthiah pula, waktu mula-mula berhijrah ke Terengganu (tahun 1992)... setiap kali malam Rabu akan ke PM untuk membantu mek menjual pakaian. Mula-mula, angkut pakaian dari van dan susun di atas tempat yang disediakan.

Kemudian, hehe... apa lagi, berjalan sakanlah. Yang Muthiah ingat, Muthiah pasti tidak miss untuk membeli bihun goreng yang harganya waktu itu dalam RM0.50 - RM1.00. Bukan itu sahaja, Muthiah juga gemar membeli coconut shake (RM1.00), sate (RM1.00 = empat batang)dan burger (lupa berapa harganya).

Setelah letih menjalankan kewajiban sebagai juru ukur tidak bertauliah di PM, Muthiah akan kembali ke tempat mek menjual pakaian. Dan... bantulah apa yang patut. Tolong promote, tolong jual ... kalau rasa nakj beli apa-apa, mintalah dengan mek seringgit dua ;)

Jam menunjukkan pukul 10.00. Masa untuk pulang. Seronok... kalau musim perayaan atau awal tahun, selalunya lewat sikit sebab banyak pembeli. Kalau tidak, mungkin awal sedikit. Oh kenangan...

Nota foto : Atas kereta api di Lost World of Tambun.
Labels: | edit post
0 Responses