Selamat malam semua :)


Salam.

Sekadar ingin melontarkan satu pertanyaan mudah; Sebelum tidur, apakah yang kita lakukan?

1- Ambil wudhu.
2- Basuh kaki.
3- Baca buku (kalau baca buku yang membosankan, tentu lebih mudah untuk melelapkan mata bukan?). Buku apa agaknya yang dibaca?
4- Berkhayal.
5- Bercerita dengan teman (suami / sahabat/ adik atau siapa sahaja yang berada di sebelah kita).
6- Menghantar sistem pesanan ringkas.
7- Membaca doa tidur.
8- Membaca doa kebas cadar. Hehe...
9- Mendodoi anak kesayangan (dengan lagu irama 60-an atau 70-an atau 80-an ... atau dengan zikir mengingati Allah). Sekiranya, para ibu mengamalkan zikir, TAHNIAH Muthiah ucapkan. Pertama, insya-Allah ia kan mendapat pahala dengan apa yang dilakukan. Kedua, secara tidak langsung ia boleh membersihkan bintik hitam dari dalam jiwa. Ketiga, membolehkan ia bermuhasabah dan kembali mengharapkan keampunan Tuhan. Keempat, ia sebenarnya sedang mendidik anak kesayangan untuk dekat dengan Pencipta. Apakah pilihan kita?
10- Minta maaf dengan suami (mana tahu kalau pada hari itu, ada tindakan kita yang mengguris hatinya).
11- Solat fardhu / solat sunat/ tadarus
12- Bermuhasabah dengan aktiviti yang dilakukan sepanjang hari. Berapa kali kita mengucapkan bismillah sebelum melakukan sebarang pekerjaan? Sejauh mana kita melaksanakan amanah yang diberikan di tempat belajar / kerja? Setakat mana kita menjaga hubungan dengan mereka yang berada di sekeliling kita?

..... dan banyak lagi. Setiap manusia, ada aktivitinya yang tersendiri. Apa pun, jom kita muhasabah kembali; Apa yang kita lakukan sebelum tidur?

Moga-moga, apa yang dilakukan oleh kita semua bukanlah sesuatu yang sia-sia (contohnya, mengumpat tentang polan bin polan). Apa pun yang kita lakukan, letaklah Allah di hadapan kita. Allah marah? Jadi, USAH MENDEKATINYA. Cuba untuk menghindari sesuatu yang bisa mengundang kemurkaan Tuhan.

Selamat bermuhasabah.

Muthiah : Jangan lupa MEMAAFKAN kesalahan orang lain terhadap kita. Berlapang dadalah. Pasti hidup kita kan lebih ceria dan tenteram. 'Sesungguhnya, dengan mengingati Allah, hati kan menjadi tenang,'.

Nota foto : Adik kesayanganku...
Labels: | edit post
0 Responses