Ada orang 'minta' saya (iii)


:)

1- Fikirkan... adakah kita sudah bersedia dengan komitmen? Dalam Islam, tidak ada istilah couple Islami tetapi Islam itu telah menyucikan ikatan hati setiap insan dengan ... PERNIKAHAN.

- Jika tidak bersedia, tidak mahu dan ragu-ragu... tangguhkan dulu komitmen itu. Banyakkan berdoa kepada Allah agar diberikan jalan dan petunjuk. Juga, mohon dipelihara hati dan perasaan.

- Jika sudah bersedia tetapi ;
a) Keluarga tidak memberi lampu hijau.

~ Jangan sedih dan jangan bersangka buruk kepada ibu dan bapa. Mereka pasti ada alasan yang munasabah atas segala apa yang diperkata. Boleh jadi pada kaca mereka, kita masih belum bersedia atau... ekonomi kita belum kukuh atau... ada 1001 alasan yang boleh diterima akal. Yang pasti, setiap ibu dan bapa PASTI MAHUKAN YANG TERBAIK buat anak-anak mereka.

Apa yang perlu kita buat ;

i) Yakinkan mereka bahawa kita benar-benar sudah bersedia. Kalau mahu berkahwin waktu belajar, tunjukkan bahawa perkahwinan sama sekali tidak akan menyebabkan akademik kita terabai. Tunjukkan slip keputusan peperiksaan dengan PNGK 3.00 ke atas. Kalau tidak pun, tunjukkan bahawa kita konsisten dalam pembelajaran. Lagi baik kalau dapat mencari duit saku sendiri. Jual tudung, jual burger atau kerja part time.

ii) Apa pun keadaannya, kita mintalah pertolongan daripada Allah. Minta dan terus minta dengan sabar.

Nabi SAW sendiri... sewaktu bukit dan gunung hendak membinasakan mereka yang mencerca dakwah baginda, Nabi SAW tetap mahu memberi tempoh kepada mereka. Boleh jadi keturunan mereka kelak beriman kepada Allah. Nabi sabar dan tidak cepat melatah.

Bukan itu sahaja, sewaktu diletakkan najis di atas kepala baginda semasa sedang bersujud di Kaabah, baginda tidak berkata apa-apa. Baginda yang mulia hanya berdoa kepada Allah dengan menyebut nama-nama mereka yang melakukan perbuatan tersebut (meletakkan najis) dan mentertawakannya. Akhirnya, setelah sekian lama... mereka yang disebutkan namanya oleh Nabi SAW terbunuh dalam peperangan Badar.

Di samping itu, Nabi SAW pernah bersabda, ' Bahawasanya ALLAH SWT akan mengabulkan doa hambanya yang tidak gopoh.' Sahabat bertanya, 'Apakah yang dimaksudkan gopoh itu wahai Rasulullah?' Jawab baginda, ' Mereka berdoa kepada Tuhannya tetapi mahu segera dimakbulkan doa.'

b) Ekonomi belum kukuh.

~ Dalam hal ini, bergantung kepada individu itu sendiri. Setakat mana ia yakin dengan rezeki yang Allah kurniakan buat mereka yang bernikah. Mahu yakin, perlu dengan taqwa. Mahu taqwa, perlu dengan iman. Mahu iman, haruslah disuburkan iman itu di dalam jiwa. Apa pun, itu janji Allah. Allah itu Penguasa + Bos. Dia tidak zalim dan pastinya DIA tidak akan membiarkan hamba-hamba-NYA hidup dalam kemelaratan. Namun, jangan pula hidup bermalas-malasan sambil mengharapkan rezeki diturunkan ALLAH dari langit. Perlu dengan usaha yang gigih. Belum berjaya? Usaha lagi. Masih gagal? Dan semangat pula semakin luntur... tanpa mengenepikan usaha, berdoalah kepada ALLAH. Doa agar diberikan jalan. Doa agar diberikan kekuatan. Khuatir diri berputus asa. Jika sudah jatuh, cuba bangkit kembali. Ingatlah! Allah itu maha dekat denganmu...

~ Masih belajar dan tidak punya wang. Dengan kata lain, masih tidak bersedia dari segi kewangan.. Hmmm... susah juga ni. Nak tangguh, hati meronta-ronta. Keberangkalian untuk menghampiri zina itu 99.9%.

i) Berbincanglah dengan ibu bapa. Luahkan apa-apa yang terbuku dengan baik.

ii) Sabar. Sabar dan tunggu sehingga benar-benar bersedia. Ibu bapa bukan orang senang. Pinjaman PTPTN dan biasiswa pula cukup-cukup makan. Mahu nikah tetapi jadi suami isteri jarak jauh, tidak sanggup. Nak bekerja part time, tidak mampu. Jadual belajar padat. Paper pun killer belaka. Buntu! Minda sekarang jadi berbelah bahagi. Bersedia atau tidak? Jadi... istikharah dan minta petunjuk daripada Tuhan. Itu tidak boleh lari. Selain itu, dekatkan diri dengan Allah. Bilamana hati meronta-ronta mahu, mengadu dan terus mengadu... merintih dan berterusan merintih. Mintalah kepada Allah dengan penuh harapan... agar diberi kekuatan dan dipelihara daripada sesuatu yang dimurkai-NYA.

Apa pun, kembali kepada ALLAH. Setiap penyakit, pasti ada ubatnya dan ubat itu sentiasa dekat dengan kita. Tidak perlu beli di farmasi dan tidak perlu beratur panjang di hospital kerajaan... hanya perlu rajin BERKOMUNIKASI dengan DIA yang sedia maklum dengan segala permasalahan dan kesukaran.

Huhaha...mengantuklah.

Nota foto : Hehe. Semuanya di luar perancangan. Terima kasih semua yang banyak membantu.
Labels: | edit post
0 Responses