Kerana??? (iii)


Tanyakan kepada diri ;

i) Adakah aku cintakan Allah?
ii) Sejauh mana aku menyintai Allah?
iii) Apakah bukti aku menyintai Allah?

Kita... dari segumpal darah, menjadi seketul daging. Dari tiada menjadi ada. Semuanya dengan kuasa Allah. Semuanya tanda cinta-NYA buat kita. Bukan itu sahaja. Allah tidak lepas 'tangan' ~ dijadikan, kemudian dibiarkan terkebil-kebil sendiri. Allah tidak begitu!

Dikurniakan pancaindera yang sempurna. Allah memberikan kita mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, mulut untuk berbicara, tangan untuk menyentuh, kaki untuk bergerak... semua Allah beri tanpa meminta satu sen bayaran pun. Bak kata orang putih, 'Free of charge'. Namun, sebagai hamba perlu patuh dan taat kepada segala perintah-Nya.

Perintah Allah bukan sukar... Tidak sukar??? Kalau tidak sukar untuk dilaksanakan, masakan ada yang melalaikannya. Masakan ada yang tidak takut melakukan kerosakan di atas muka bumi milik Tuhan. Masakan ada yang masih tidak segan meninggi diri dengan segala apa yang dikurnia Tuhan buatnya. Bermakna... perintah Allah itu sukar. Benar? Tepuk dada, tanya iman :) Apapun, 'Setiap yang sukar itu tentu ada jalan keluar baginya'.

Hmmm... ia kan menjadi sukar jika kita jauh daripada-Nya. Iman dan taqwa diketepikan. Kita merasakan bahawa kita ini sudah cukup hebat dan sempurna. Kita memiliki segala apa yang kita hajati. Kita yang sedia jauh daripada Tuhan semakin menjauh. Kita berada di dalam keseronokan sendiri yang entah sampai bila dapat kita kecapi. Kita lupa... kita lupa bahawasanya untuk membuka mata sendiri pun kita tidak mampu tanpa izin-Nya. Kita lupa... kita lupa...

Kita lupa sesungguhnya kesukaran itu kan menjadi mudah dengan izin Tuhan. Ikhlaskan hati, betulkan niat, teguhkan iman, istiqomah dalam melakukan kebaikan. Untuk melakukannya, perlu ada kekuatan. Ya! Kita perlu mendapatkan kekuatan. Dari mana? Ibu? Bapa? Suami? Ister? Anak-anak? Sahabat-sahabat? Murabbi / murabbiah??? Tidak dapat dinafikan, mereka sangat penting... sebagai pendorong bagi diri kita tetapi ada yang lebih penting. Jawabnya ialah ALLAH... Tuhan sekalian alam.

Kenalilah Allah, pasti kita kan lebih tenang. Mengapa? Bilamana kita sedih, kita tahu Allah dekat dengan kita (Al-Baqarah : 186). Bilamana kita tidak kuat / mampu, yakin Allah sudah sedia maklum tentang diri kita (Al-Baqarah : 286). Allah itu Maha Tahu, Allah itu Maha Melihat, Allah itu Maha Mendengar, Allah itu Maha Berkuasa dan Allah itu adalah segala-galanya. Sebut tentang Maha... siapa lagi yang lebih hebat daripada Allah yang Maha Tinggi ini?

Fikir-fikirkan, renung-renungkan wahai teman yang dikasihi fillah...

Terlalu banyak yang Allah berikan. Udara untuk kita bernafas. Hujan dan panas agar tumbuhan dapat menjalar di atas muka bumi ini, seterusnya dijadikan sebagai makanan harian kita.

Dari mana datangnya nasi kalau tidak darinya padi. Andai berlaku kemarau panjang, bagaimana padi itu mahu tumbur mekar? Andai berlaku bah umpama tsunami, bagaimana dengan tumbuh-tumbuhan yang telah kita belai sekian lama, hanya menunggu hasilnya? Sesungguhnya, tidak ada yang mustahil bagi Allah... Tuhan sekalian alam... Rab yang mencipta dan menjadikan... Ilah yang memberi rezeki dan rasa kasih dan sayang.

Mahu dicoret... terlalu panjang. Ayuh teman, berilah ruang kepada minda dan hatimu untuk berfikir tentang kebesaran Tuhan...

Nota foto : Shinichi Kudo, salah seorang teman seperjuangan yang giat membanteras kejahatan di atas muka bumi ini.
Labels: | edit post
0 Responses