Kerana??? (ii)


Ya! Kerana cinta kita sanggup lakukan apa sahaja...

Sang isteri sanggup berkorban demi suami tercinta. Begitu juga sebaliknya. Kerana cinta dan rasa tanggungjawab, si suami berhempas-pulas mencari rezeki yang halal. Ia pasti mahu memberikan yang terbaik buat isteri yang dikasihinya.

Begitu juga halnya bagi sang kekasih buat kekasih hatinya. Meski ia baru sahaja mengenalinya... tidak lama, rasa cintanya membuak-buak di dalam dada. Insan itu sering sahaja membuatkan ia tersenyum, kadang-kadang ketawa riang. Tatkala bersua muka, ia mahu kelihatan indah dan cantik. Agar terpegun mata yang memandang. Biar tidak ada orang yang memujinya asal si dia tidak berkelip mata memandangnya, ia sudah puas!

Rasa kasih si ibu buat anak-anak yang dikandung. Bebelannya tanda sayang. Marahnya tanda cinta yang mendalam. Ibu mana yang tidak sayangkan anak? Kita ditinggalkan ibu di bawah jagaan orang lain? Ibu tidak memberi apa yang kita mahukan? Percayalah... apa pun keadaannya, rasa kasih si ibu buat anak yang dilahirkan dari rahimnya sendiri tidak pernah pudar. Jika ada! Mungkin disebabkan kejahilannya atau ia sedang 'lupa'...

Rasa kasih sahabat buat sahabat yang menangis dan ketawa bersama.

Rasa kasih dan kasih dan kasih...

Sebagai insan biasa, hati pasti tersentuh tatkala ada yang prihatin... ada yang mengambil berat dan yang paling utama, ada orang yang sayang kepada kita. Rasa cinta itu membuatkan kita menghargainya. Sekaligus terbit rasa cinta di dalam hati. Cinta yang tidak mampu diungkap dengan kata-kata. Pena juga bisa meluahkan rasa tetapi sama sekali tidak dapat mengatasi rasa cinta yang terpendam jauh di dalam jiwa.

Maklumlah, cinta itu tidak dapat dijual-beli kerana ia hadir tanpa dipinta. Mungkin dek jasa yang menggunung atau mungkin dek lumrah insani. Mulut yang berkata-kata mampu berdusta tetapi hati??? Mungkin tidak.

Namun sayang... acap kali kita lupa. Sering juga kita alpa. Mungkin kerana kita insan biasa, wujud kekhilafan ini. Kita terlupa sesuatu yang paling penting dalam cinta. Apakah itu?

Biarkan cinta itu hadir KERANA ALLAH...
CINTAILAH ALLAH, pasti seluruh alam JATUH CINTA PADAMU...

Nota foto : Adik nombor tiga ~ A'ammir Raffiq (kini belajar di Sekolah Alam Shah)
Labels: | edit post
0 Responses