Ada orang 'minta' saya (ii)


Benarkah rasa bahagia? Al-maklumlah, sudah pasti dan yakin bahawa ada seseorang yang sedang menyayangi dan mengasihi kita. Mungkin sahaja ia sedang memerhatikan kita dan paling utama, boleh jadi ia tidak lepas daripada mendoakan kita. Kita tidak lagi sendiri. Sayang seorang sahabat tidak sama dengan rasa cinta terhadap mahupun daripada seorang teman istimewa lainnya (sepertimana yang pernah diluahkan seorang sahabat). Cinta terhadap ajnabi panahannya mencengkam jiwa. Betul ke? Huhaha...

Betulkah cinta sahabat dan teman istimewa tidak sama? Entahlah. Yang pasti, bilamana cinta seorang sahabat itu terhasil daripada kecintaan kepada Allah dan kerana Allah... CINTA SEBEGITU PASTINYA HEBAT. Sepertimana yang berlaku dalam perang Uhud. Seorang sahabat yang hampir sampai ajalnya segera mendahulukan sahabatnya yang begitu dahaga dan mahukan air sedang ia sendiri membutuhkannya. Bukankah setinggi-tinggi ukhwah itu ITSHAR?

Hmmm... berbalik kepada topik asal. Khuatir sebenarnya. Sebagai manusia yang lemah lagi banyak khilaf, ditakuti terjebak ke dalam sesuatu yang tidak sepatutnya disebabkan oleh panahan cinta. Tambah-tambah, cinta itu tanpa ikatan yang sah, banyak sisi kelemahannya. Boleh jadi sebelum ada orang 'minta', hati kita jarang berdegup kencang. Kita lebih fokus terhadap kerja/ gerak-kerja/ tugasan yang diberikan namun setelah mengetahui bahawa ada insan lain yang prihatin atau jatuh cinta kepada kita, membuatkan diri menjadi serba tidak kena... membuatkan kita berfikir dan terus berfikir sehingga terlupa kepada Dia yang sepatutnya lebih dicintai. Hmmm... ada orang cakap, istilah 'ter' bermakna tidak sengaja...

Syaitan pula bijak mengambil peluang yang datang. Ia tahu bahawasanya hamba Allah ini sedang berada dalam keadaan lemah. Iman manusia biasa itu yazid wa yanqus (tambah dan kurang). Semacam tidak percaya, 'Ada orang suka aku rupanya.' Lebih-lebih lagi, ia sedang keseorangan. Tidak ada teman atau sahabat yang mahu mengingatkan. Kalau ada sekalipun, tidak sampai memberi tumpuan sepenuhnya kepadanya. Masalah itu dianggap cukup kecil bahkan lebih kecil daripada saiz atom, mungkin. Mungkin benar dan mungkin juga tidak tepat.

Akan tetapi, dari sisi mereka yang sedang berada di dalam dilema... masalah hati ini cukup rumit dan menyesakkan. Sampaikan, teman yang mendengar luahan hati pun kadang-kadang menjadi bosan. Manakan tidak! Solusinya sudah disarankan beberapa kali tetapi persoalan yang sama tetap diajukan. Itulah... manusia kan lemah. Ia punya emosi yang ada tikanya rasional dan kadang-kadang beremosi. Waktu beremosi itulah musuh Allah ini mula 'cucuk jarum'.

Maka... CARILAH ALLAH tatkala berhadapan dengan sesuatu yang menemui jalan buntu. Bukan sahaja urusan yang sangat besar, yang paling kecil pun perlu minta dengan-NYA. Di samping itu, elakkan diri daripada duduk berseorangan. Takut ada 'kawan' bertanduk dua mendekat dan memberi nasihat yang tidak sepatutnya. Banyakkan berzikir, bertadarus... solat sunat, puasa sunat... insya-Allah, amalan-amalan ini sedikit-sebanyak dapat menyucikan bintik hitam yang terpalit dalam hati kita.

Rasa buntu lagi? Rimas dan gelisah? Usahlah sekali-kali berputus asa. Teruskan usaha mendekatkan diri kepada-NYA. Allah, Tuan Punya + Pemilik + Penguasa + Pencipta itu ada jawapannya cuma mungkin DIA mahu mendengar rintihan dan rayuan kita yang sudah lama tidak kedengaran. Kita katakan kita mengingati Allah tetapi sejauh mana?

....

' Jangan engkau kata engkau sudah beriman selagimana engkau belum diuji...'
' Tidak Aku bebankan seseorang sesuai dengan kesanggupannya...'

Nota foto : Gambar sewaktu di KISAS (bersama classmate, Ila), sewaktu matrik (bersama best friend, Afni di rumah En. Zuhairy) serta sewaktu di alam kampus, tahun pertama (keluarga datang dari kampung).
Labels: | edit post
0 Responses