Sendiri mahu ingat lor… (iii)

Assalammualaikum. Bagaimana kondisi fizikal dan mental, hari ini? Moga kita semua sentiasa dirahmati. Moga kita semua… pada saat nafas yang terakhir, menjadi hamba ALLAH yang dipilih untuk mati dalam keimanan dan ketakwaan.

Iyalah. Kita gusar… kita khuatir… Hari ini, kitalah yang paling ke hadapan. Namun, apabila hampir sampai ke garisan penamat, kita tersungkur dan tidak berdaya untuk bangkit kembali. Tidak ada siapa pula yang mahu menghulurkan tangan, memimpin kita ke jalan yang diredhai. Nauzubillah.

Moga ALLAH memelihara Muthiah… suami… keluarga serta sahabat-sahabat yang Muthiah kasihi fillah. Insya-ALLAH. Kita mungkin tidak pernah bersua namun doa itu akan sentiasa dekat buat kita semua.

Setelah berceloteh entah apa-apa entah, Muthiah berbalik kepada perkongsian asal. Full stop!

“Tadi, bila jumpa Polan binti Polan… dia cakap muka saya hodoh. Teruk sangat ke? Saya alergik sebenarnya…” <- Perbualan dengan seorang wanita satu ketika dahulu.

Wahai, diri. Wahai, teman-teman.

Pekalah. Prihatinlah kepada perasaan orang lain. Jika hati tetap bergelodak hendak meluahkan kata-kata yang menyakitkan itu…

Ambil kertas. Kemudian, tulislah. “Polan bin Polan nampak hodohlah…” Selepas itu, masukkan kertas tersebut di dalam air panas. Lagi sedap jika ditambah gula dan Milo. Agak-agak sudah hancur, hiruplah dengan penuh nikmat. Mode : Merapu lagi tetapi berguna bagi mereka yang mahu mengambilnya dari sisi positif.

Jika tetap tidak dapat mengurangkan gelodak hati itu… Kita bukan hendak meluahkan kepada diri sendiri tetapi mahu orang lain mengetahuinya juga. Gosip, beb! Gosip yang bisa menambah dosa.. Jadi, bagaimana? Yang buruk… carilah jawapan sendiri, ya.

Cuma satu yang boleh kita renungkan bersama…

Ya! Kita suka menyakitkan hati (untuk entri ini, bagi mereka yang suka bercakap lepas depan-depan… terus kepada si Polan bin Polan)…

Tetapi…

Sampai bila mahu menjadi manusia yang sebegitu? Bayangkan. Ada 100 nyawa yang tersinggung dengan kata-kata kita. Maka, 100 nyawa itulah akan berasa tidak senang dengan diri kita. Lagi parah, jika 100 nyawa itu tidak mahu memaafkan kita. Sudahlah dosa kita sudah bertimbun. Bersediakah kita untuk bertemu dengan-NYA nanti???

Sekian, sendiri mahu ingat lor…

Muthiah : Pabila melihat ia menangis, teringat kata-kata waktu cantiknya.

Labels: | edit post
0 Responses