Sendiri mahu ingat lor... (i)

Assalammualaikum. Apa khabar? <- Soalan lazim yang wajib (Muthiah) tanya setiap kali memulakan bicara (Namun kadang-kadang, terlepas pandang juga). Sahabat-sahabat pun. Begitulah hendaknya. Dua perkara yang perlu cuba dibiasakan setiap kali bersua dengan teman-teman.


  • Mengucapkan salam – Sunat memberi salam tetapi wajib menjawabnya. (Salam itu juga merupakan satu doa ^^). Nabi pun menyarankan agar kita menyebarluas salam kepada sesama Muslim.
  • Bertanya khabar – Untuk merapatkan silaturrahim. Elakkan daripada memulakan bicara dengan sesuatu yang boleh menyakitkan hati. Contohnya : Gemuknya!!!

Cakap pasal sesuatu yang menyakitkan hati… Teringat dengan luahan hati seorang wanita berusia dalam lingkungan awal 40-an kepada Muthiah.

“Tadi, bila jumpa Polan binti Polan… dia cakap muka saya hodoh. Teruk sangat ke? Saya alergik sebenarnya…”

Hmm…

Kata kunci – PEKA, PRIHATIN… TERASA, TERSINGGUNG…

Satu soalan : Sejauh mana kita peka/ prihatin terhadap perasaan orang lain?

Perlu diingat, jika kita tidak mahu disakiti, cubalah untuk tidak menyakiti.

Sebab…

Penghitungan ALLAH ini Maha Teliti. Andai kita menyakiti orang hari ini, tidak mustahil satu hari diri kita pula kan disakiti. Usah terkejut. Bagi yang optimis, jadikan pengajaran buat diri. Selepas ini, sewajarnya lebih berhati-hati dalam mengungkap kata. Bermuhasabahlah. ALLAH sayang… sebab itu DIA menguji. Anggaplah timbal-balas ini sebagai kafarah dosa, agar kita sentiasa tunduk kepada PENCIPTA <- Merapukah aku saat ini??? Mode : Mengharapkan… ada input yang diterima daripada perenggan ini ^^

Namun!!! Tidak dapat dinafikan juga. Selaku manusia yang terlalu banyak khilaf, acap kali kita terlepas pandang.

  • Tersalah cakap – Mungkin dek kebiasaan diri yang buat dahulu, baru mahu merenungi. Kena ubah ni… Fikir dulu baru buat! Setelah sedar, berwaspadalah dalam berkata-kata. Ingat… bila-bila masa ALLAH boleh ambil nyawa. Menyesal tidak sudah, beb!
  • Tersalah tuduh – Minta maaf cepat. Khuatir… salah dengan manusia itu akan menghalang kita daripada masuk syurga. Sedekah… sudah buat. Amanah… sudah buat. BERSIH… sudah turun. Ops. Salah lorong. Tup-tup, menuduh pun ada. Aduh.
  • Tersalah umpat – Hmm… banyakkan beristighfar dan bermuhasabah. Sesungguhnya, mengumpat itu bagai memakan daging saudara sendiri. Cuba bayangkan. Kita ratah paha kawan kita. Ada sanggup???
  • Tersalah fikir – Bersihkan hatimu, wahai hati yang penuh dengan dosa dan noda. Huhu… Peringatan buat diri Muthiah yang selalu lalai dan alpa.

Hmm…Semuanya dilakukan tanpa sengaja. Jadi, bagaimana?

Panjang sudah. Kita sambung esok hari, insya-ALLAH ^______^


Muthiah : Nak... nak... nak ...

Labels: | edit post
0 Responses