Mengantuk daaaa..

Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah… M.E.N.G.A.N.T.U.K.

Alah. Mengantuk pun, hendak heboh ke? Ehe. Bukan heboh. Bukan juga mahu kepoh. Sekadar hendak berkongsi rasa. Jangan marah, ya (sambil kenyit mata macam Shin Chan yang hendak mengurat cikgu cun). Siapa mengantuk, sila angkat tangan!


Sebelum Muthiah mencoret lebih panjang, ingin Muthiah ingatkan. Penggunaan ‘daaa’ pada tajuk entri di atas tidak ada kena mengena dengan sesiapa. Baik mereka yang masih hidup, mahupun yang telah meninggal dunia. Bukan berniat hendak mengacau-bilaukan bahasa ibunda. Sekadar menjadikannya sebagai penyedap rasa. Walhal, tidak sedap pun. Syok sendiri sahaja ^___^ Ambil kau, Siti Muthiah.

Berbalik kepada topik mengantuk. Hmm… hendak buat macam mana?

Bangun… buat senaman ringkas. Kalau mampu buat tai-chi, buatlah. Biar apa orang hendak kata. Amanah besar sedang menanti kita. Jika mengantuk, macam mana hendak buat kerja? – ps : Pastikan aurat terjaga agar tidak ada mata yang terbuka luas, tidak boleh tutup memerhati aksi aneh kita. Mulut pun ternganga sama.

Ambillah wuduk. Alang-alang sudah ambil wuduk, tunaikanlah solat sunat dhuha 2 rakaat. Mengantuk pun hilang, pahala juga dapat. Siapa untung? Kita? Bukan. Jadi, siapa? Mereka yang meringankan diri menunaikan solat dhuha kerana ALLAH – ps : Buat segala sesuatu yang menepati syariat kerana ALLAH pun, dapat pahala juga. Hore…

Minum air. Ada orang, minum Nescaffe Mocha untuk menghilangkan rasa mengantuk. Hasilnya, berkesan tetapi kalau sudah terlalu mengantuk, tidak jalan juga – ps : Minum air suam baik untuk kesihatan. Tips lain. Jika kena demam denggi, minumlah sup ketam dan air 100Plus.

Lelapkan diri seketika. Perlu diingat! Seketika sahaja. Jika gusar terlebih lelap, minta tolong kawan-kawan untuk kejutkan. Jika tiada… Ambillah telefon bimbit. Pergi ke alarm dan tetapkan masa selama 5 minit untuk tidur sekejap. Kemudian, pergi ke profile dan cari ringing volume. Tetapkan nada maksimum. Agak-agak satu pejabat boleh dengar, OK-lah tu – ps : Hanya saranan. Tidak ikut pun tidak apa.

Pergilah borak-borak sekejap tetapi jangan sampai jadi gosip pula. Tidak pasal-pasal, kenyang tanpa makan apa-apa. Sebab perut sudah penuh dengan daging manusia – ps: Pastika teman yang diajak berborak tidaklah terganggu kerjanya.

Ada lagi? Macam ada tetapi cukuplah sampai di sini, untuk hari ini. Muthiah mahu memberi ruang kepada rakan-rakan untuk berfikir sendiri. Huh! Alasan. Padahal, malas berfikir ^^ Selamat menjalankan tanggungjawab di mana-mana…

Muthiah : Tidak jadi mengantuk.

Labels: | edit post
2 Responses
  1. boleh diamalkan ni, kadang2 mengantuk kerana badan dan otak yang tidak berfungsi =)