Sendiri mahu ingat lor… (ii)

Assalammualaikum dan apa khabar, semua? Jom kita senyum lagi…

Sambungan entri semalam. Namun sebelum itu, bacakanlah satu titipan Muthiah, ‘Kitalah yang membuat pilihan…’ sama ada mahu mengambil entri ini sebagai satu sisi yang positif untuk memperbaiki diri mahupun sebaliknya.

Hmm… berbalik kepada isu semalam. Macam mana pula halnya jika orang itu yang…

  • Terlebih cepat terasa??
  • Tidak boleh menerima teguran??
  • Aik. Kita menulis di blog secara umum. Dia pula menganggap kita mengatanya? Kira sudah mengaibkan ni… Buktinya?

Itulah. Susah juga, ya? Hendak cakap, salah. Tidak cakap, pun salah. Baik berdiam diri sahaja. Akan tetapi, jika kita memilih untuk mengatup mulut… memandang dan mendengar sahaja, siapa pula yang mahu menasihati?

Jadi…

  • Sendiri mahu ingat lor… Banyakkan beristighfar, memohon keampunan daripada-NYA. Iyalah. Khuatir… bicara kita yang tampak gah itu hakikatnya sia-sia belaka. Iyalah. Kita menasihati bukan kerana ALLAH. Kita mahu digelar orang sebagai pendakwah. Kitalah hebat. Kitalah pejuang agama ALLAH <- Ya, ALLAH. Peliharalah aku daripada azab-MU.
  • Banyakkan berdoa kepada ALLAH agar sentiasa dipelihara hati. Moga ALLAH memilih kita menjadi salah seorang yang menyampaikan agama-NYA, mengajak manusia lain kepada-NYA. Hendak menyeru manusia lainnya kepada kebaikan, tidak terhad kepada ustaz dan ustazah sahaja… kita semua boleh melakukannya.

Hmm… teringat satu mesej yang pernah Muthiah terima daripada seorang rakan maya. Si Polan, menyatakan Muthiah tidak ikhlas dalam berkata-kata (menitip pesan di blog). Biarlah… biarlah. Muthiah serah sahaja kepada ALLAH. Sebagai manusia, Muthiah punya banyak kelemahan. Muthiah lakukan yang terbaik sahaja. Selainnya… biar ALLAH yang menentukan. Biar ALLAH yang menilai ^^

  • Ingat dan sentiasalah mengingatkan diri. Kita hanyalah wasilah. Bukan diri kita yang hebat dalam berdakwah. Bukan kita juga yang mantap dalam perjuangan. Bukan kita yang gah dalam berkata-kata, menitip pesan. Serahkan segala kehebatan, gah dan kemantapan itu, hanya kepada ALLAH.
  • Banyakkan bermuhasabah agar diri tidak tergelincir daripada jalan-NYA.

Banyak lagi sebenarnya tetapi cukuplah setakat ini yang Muthiah kongsikan. Esok, kita sambung point lain pula, ya :D

Muthiah : Hmm... En. Suami...nak ajak jalan, boleh?

Labels: | edit post
0 Responses