Hiburan pada bulan Ramadhan - MB tidak akan berundur.


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah... Alhamdulillah. Ehe. Sebenarnya, sudah bertemu kembali manuskip Mencari Naurah yang hilang dek komputer riba yang rosak. Terasa ingin menyambung kisah Natasha yang terhenti tetapi...

T________________________T

Berasa agak kurang rajin. Jadi, kita jalan-jalan tengok blog orang, boleh? Ehe. Kalau tidak boleh pun, Muthiah heret juga. Dan... blog pilihan Muthiah hari ini ialah...

Jeng jeng jeng..
(Baca dalam nada suspens dan dramtik)


Siapakah hamba ALLAH ini? Hebatkah beliau sampai blognya menjadi pilihan Muthiah???

Sebenarnya, Muthiah gemar ber'blogwalking' cuma kurang rajin meninggalkan jejak. Hari ini sahaja terasa ingin mengambil jejak. Adoi. Penggunaan ayat yang entah apa-apa.


Sedikit daripada blog berkenaan -->

Latar Belakang

Larangan operasi pusat-pusat hiburan – karaoke, pub, disko dan persembahan terbuka- pada bulan Ramadhan tiba-tiba menjadi isu besar. Akhbar berbahasa cina memainkan isu ini sej
ak 5-6 hari lalu apabila pengusaha pusat hiburan tidak diberi lesen operasi pada bulan Ramadhan, khususnya di Pejabat Daerah Kota Setar.



Ini bukan isu baru, polisi ini sudah wujud sejak 14 tahun lalu, cuma penguatkuasaannya tidak menyeluruh. Sejak tahun 1997, pada bulan Ramadhan Kedah tidak membenarkan sebarang bentuk hiburan, termasuk pada malam Jumaat sepanjang tahun. Malah lama sebelum itu, rakyat Kedah sudah akur dengan peraturan itu. Semasa industri hiburan belum berkembang pesat, hanya ada panggung wayang, persembahan nyanyian di rumah-rumah kenduri, expo dan di funfair, joget, mak yong dan wayang kulit, masyarakat sangat menghormati bulan Ramadhan dengan memberhentikan aktiviti seumpama itu.

Apabila industri hiburan berkembang dan mencetuskan kesan sampingan yang membimbangkan, diadakan pertemuan Pegawai-Pegawai Daerah yang bertanggungjawab memberi kelulusan lesen hiburan bagi mengetasi kesan industri itu yang kian membentuk budaya baru masyarakat. Persetujuan dicapai pada tahun 1997 untuk memberhentikan pemberian lesen pada bulan Ramadhan, bulan suci umat Islam. Namun, penguatkuasaannya tidak menyeluruh ke semua daerah.


Sejak kebelakangan ini, budaya berhibur terutama di kalangan muda mudi diterima umum sebagai antara penyumbang berbagai-bagai gejala. Maka pada tahun ini, perbincangan diadakan semula untuk mengkaji langkah-langkah membendung kegiatan ini, terutama di bulan Ramadhan. Maka satu kertas cadangan diangkat untuk dibentangkan dalam mesyuarat Exco Kerajaan Negeri dan telah diluluskan.

Larangan operasi pusat hiburan sepanjang Ramadhan meliputi pusat karaoke, disko, pub dan persembahan terbuka yang boleh diakses dengan mudah oleh masyarakat awam seperti di restoren dan coffe house. Manakala pusat rekreasi seperti snooker, billiard, cyber cafe dan bowling dibenarkan. Persembahan budaya dan agama masyarakat bukan Islam dibenarkan dengan pertimbangan Pegawai Daerah.

Ada lagi sambungannya. Jemputlah menjengah ke sana.

Lagi berita - ^^


Selamat menjalani ibadah puasa. Bila, ya? Hiii ^^

Muthiah : Moga kan menjadi lebih baik dari semalam.

2 Responses
  1. zakiah Says:

    Assalamualaikum Liza

    Akhirnya akak bertemu juga dengan blog Liza...
    Pengisian dan blog yang sangat bagus...
    tahniah


  2. Waalaikumussalam, Kak.

    Jazakillah. Doakan mampu istiqamah dan sentiasa memperbaharui niat ^^