Sepagi di pejabat....


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Bagaimana dengan kerja? Muthiah??? 'Ala kullihal Alhamdulillah. Berkat kesabaran, ALLAH telah menunjukkan 'jalan' yang paling baik untuk Muthiah dan keluarga.

Hmmm... Satu SOALAN cepuk emas ;)

Pernah rasa 'kecewa' tatkala berurusan dengan mana-mana jabatan (tidak kira kerajaan mahupun swasta)? Hehe... Kalau pernah, apakah kesannya?

Di kesempatan ini, Muthiah ingin berkongsi satu cerita yang mungkin kurang enak tetapi boleh sahaja dijadikan iktibar.

Bagini...

Muthiah dan suami telah turun ke Subang Jaya untuk menguruskan sesuatu urusan yang agak penting ~ perjalanan dari Taiping.

Sesampainya di tempat tersebut, kami pun ke kaunter pertanyaan dan bertanya kepada staf yang bertugas.

Muthiah : Saya hendak uruskan .... Sudah lama terbengkalai dan tidak ada siapa yang mahu uruskan. Dengan siapa saya boleh bertemu?
Staf (1) : Oh, boleh pergi ke kaunter 9.

Muthiah dan suami pun beratur ke kaunter yang disarankan.

Huhuhu... sayang seribu kali sayang. Sudahlah Muthiah datang dari jauh untuk menguruskan perkara ini tetapi layanan yang diberikan amatlah mengecewakan. Bayangkan... Muthiah bertanya, respons yang diberikan??? Huhuhu...Sudahlah jawapan sambil lewa, tidak mesra pelanggan pula itu.

Mungkin petugas di kaunter tersebut sibuk tetapi kalau dilihat pada mata kasar, dia hanya duduk di situ. Memandangkan datang jauh, banyak perkara yang ingin Muthiah tanyakan tetapi... huhu.... sedih...

Kemudian, Muthiah sudah sebak (maklumlah, Muthiah ini sensitif sebenarnya. Ditambah dengan rasa penat yang belum surut). Suamilah yang cuba berurusan dengan pekerja tersebut. Kami datang bukan dengan tangan kosong. Ada maklumat yang telah kami bawa dan kami ingin bertanya perkara yang kami tidak faham tetapi dia tidak mahu melayannya.

Bukan itu sahaja... selepas itu, dia pun meninggalkan kaunter dan kami buntu sendiri.

Hmmmm...

Apa mengecewakan Muthiah??? Entahlah...banyak.

Namun, PUJIAN harus diberikan kepada PAK CIK JAGA yang bertugas. Muthiah pun cuba bertanya kepada dia dan jawapannya amatlah menyenangkan hati. Walaupun pak cik ini (mungkin tidak berpelajaran tinggi) sebagaimana petugas di kaunter, apa yang ditunjukkan JAUH lebih baik daripada apa yang harus dilakukan oleh petugas kaunter.

Moga-moga, pihak yang berkenaan dapat mengambil perhatian perkara ini. Kasihan mereka yang mahu berurusan dengan jabatan X. Macam Muthiah, sudahlah datang dari jauh, dilayan sebegitu pula.

....

Namun, di sebalik kesukaran ini... ALLAH permudahkan perkara lain pula. Urusan lain Muthiah pada hari tersebut dan hari-hari seterusnya berjalan lancar.

Muthiah muhasabah balik... Mungkin ada hikmah di sebalik sesuatu. Dan... Muthiah kembali redha tetapi... Muthiah perlu sampaikan juga di sini agar orang lain boleh ambil iktibar dan pengajaran. Dan...

1) Kita perlu sedar yang hidup ini tidak semuanya indah. Namun, kita perlu sentiasa positif dengan apa-apa yang telah ditentukan oleh ALLAH.

2) Susah untuk mengikhlaskan hati dalam bekerja atau melakukan sesuatu namun cubalah... Cubalah semai keikhlasan dalam diri kerana ALLAH.

3) Setiap sesuatu yang tidak menyenangkan hati, anggaplah sebagai ujian/ kafarah dosa kita. Bukankah dengan terpijak duri pun dosa kan bisa terampun? Inikan pula sesuatu yang mungkin lagi menyakitkan.

Muthiah : Moga-moga kan dapat menyelesaikan perkara tersebut...
Labels: | edit post
0 Responses