Putus sudah kasih sayang (iv)


Adakah Muthiah menyalahkan si gadis?

TIDAK... Tidak sama sekali. Bukannya Muthiah tidak mahu penyelesaian dibuat secara baik. Bukannya Muthiah tidak mahu si gadis mendapatkan jawapan yang sebenar daripada ‘permasalahan’ yang dihadapi namun… dari sisi si teruna… tika ini, ia tidak mahu berbicara apa-apa. Ia diam seribu bahasa dan Muthiah sendiri… tidak berdaya untuk membuat apa-apa. ..

Hendak Muthiah desak si teruna?
Tidak boleh! Muthiah tidak mahu ia semakin menjauh daripada Muthiah.

Hendak Muthiah memarahi si teruna?
Hmmm… Sebenarnya tetap tidak dapat menyelesaikan masalah dan memenuhi kehendak si gadis.

Lagipun, Muthiah tidak cukup jelas dengan pokok pangkal cerita. Hanya mendengar daripada sebelah pihak. Tidak layak untuk menilai sesiapa. Kalau pun mendengar daripada kedua-dua belah pihak, masih tidak layak untuk menilai/ menghukum sesiapa. Cukup menjadi pendengar setia dan mengemukakan pandangan yang tidak seberapa.

Jadi???

Hmmm… biarlah masa yang menentukan. Sepertimana yang telah Muthiah perkatakan sebelum ini… BERSABARLAH. Serahlah segalanya kepada Allah. Si gadis tidak mampu berbuat apa-apa. Muthiah apatah lagi. Minta doa kepada Allah agar diberi petunjuk dan jalan.

Muthiah : Kalau boleh, selesaikanlah konflik yang melanda. Khuatir ada hati-hati yang membenci dan terluka. Muthiah faham…. Sikap gadis itu sendiri yang membuatkan ia semakin menjauh namun, ikhtiarlah mencari penyelesaian terbaik… Buat salah dengan Allah, boleh bertaubat. Buat salah dengan manusia…
Labels: | edit post
0 Responses