Tidak ada manusia yang sempurna

Assalammualaikum. Apa khabar? Moga hidup kita semua dirahmati ALLAH selalu. 

Foto : Sekadar gambar hiasan.

Sesungguhnya, tidak ada seorang manusia pun di atas muka bumi ini yang sempurna. Kita tidak terkecuali. Jadi, belajarlah...

  • Menerima kelemahan orang lain sebagaimana kita mahu orang lain menerima kelemahan kita.
  • Dalam masa yang sama, rendahkan keegoan diri, belajar daripada orang lain yang lebih tahu daripada kita. Teringat kata ayah Muthiah satu ketika dahulu. "Kalau kita tidak tahu, kita berusaha untuk mencari jawapan kepada segala sesuatu yang kita tidak tahu itu, kita akan BODOH sekejap sahaja. Namun sekiranya kita tidak tahu, tidak mahu ambil tahu (dek rasa ego dalam diri; orang menerangkan, kita katup telinga rapat-rapat), kita akan BODOH selamanya." 
  • Jangan dilupa. Dalam pada kita tahu manusia itu tidak sempurna, tidak bermakna kita boleh berterusan melakukan kesalahan yang sama. Jadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai pegangan, insya-ALLAH kita akan selamat walau dicampak ke corok mana sekalipun.
  • Apabila sedar kita telah berbuat salah, cepatlah kembali kepada-NYA. Mohon ampun, sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
  • Jadikan doa sebagai teman karib. Doa agar ALLAH tunjuki kita jalan yang benar... jalan yang dipilih oleh orang-orang benar... jalan yang tidak menyebabkan kita menjauh daripada ALLAH. 
Okey. Perkongsian ringkas hari ini. Moga dapat direnungkan bersama dengan HATI TERBUKA.
Labels: | edit post
0 Responses