Muhasabah AKU...

Assalammualaikum. Akhirnya... dapat juga Muthiah mencuri masa mengemaskini blog hari ini. Hendak tulis apa ya? Lama tidak mencoret, terasa kaku pula. Apa kata Muthiah mulai dengan muhasabah diri...

Foto : Sekadar gambar hiasan

  1. Solat fardu kita - adakah pada awal waktu?
  2. Tadarus/ tadabur al-Quran - sejauh mana kita mencuri masa untuk itu?
  3. Al-Mathurat - ada baca?
  4. Solat sunat Dhuha - buat atau tidak atau masa tidak mengizinkan?
  5. Sunat sunat Witir - yuk. Dua rakaan sahaja. Jom mula.
  6. Sunat sunat Tahajud - kalau tak mampu buat hari-hari, kita buat sedaya yang mungkin.
  7. Mulut kita - sejauh mana kita menghidari diri daripada mengata, mengumpat atau memfitnah? Tidak kurang juga menyebar fitnah, nauzubillah.
  8. Peranan seorang isteri - adakah kita menunaikan hak suami kita? Sejauh mana kita berusaha keras untuk menjaga hatinya?
  9. Peranan seorang anak - sejauh mana kita menunaikan hak ibu ayah kita? Jangan lupa doakan mereka.
  10. Peranan seorang hamba ALLAH @khalifah - yuk. Sampaikan walau satu ayat. Hindari berkata sesuatu yang bisa mengguris hati insan lain. 
  11. Masak - aik. Ada juga? Para isteri yang berkesempatan... jom kita masak sendiri untuk suami kita.
  12. Menghafal al-Quran - apa kata kita melazimi diri menghafal ayat-ayat ALLAH. Jom kita cari masa nak?
  13. Amal surat Yasin dan Al-Mulk - macam waktu sekolah dahulu.
  14. Komited dengan kerja - Ya! Kerja sungguh-sungguh. Beribadah pun sungguh-sungguh. ALLAH tidak akan ubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sendiri berusaha mengubahnya.
  15. Sabar @bertenang menghadapi kerenah manusia - Tidak ada seorang insan pun di atas muka bumi ini yang sempurna. Kita pun sama. Jom kita latih diri. Banyakkan bersabar. Namun jangan sampai kena pijak. Sabar di sini luas. Apabila diuji dengan sikap manusia, kita dekatkan diri dengan ALLAH. Kita mengadu dengan ALLAH. Kita mengharap pada ALLAH. 
  16. Berbicara hanya perkara yang baik @bermanfaat - Payah kan? Lebih-lebih lagi kita tergolong dalam golongan yang suka bergosip. Ops. Jom cuba.
  17. Berhati-hati dalam berbicara @menulis kata - Elak daripada berkata-kata @menulis sesuatu yang tidak elok. Apabila hati kuat hendak menyebut/ menulis juga, istighfar banyak-banyak. Lagipun, takut bicara itu bisa mengguris hati orang lain. Kita tidak mahu disakiti, maka terlebih dahulu kita perlu berusaha agar tidak menyakiti. Kalau tidak... Sesungguhnya ALLAH Maha Teliti.
  18. Bersangka baik - cuba tanam dalam hati. Kalau ada rasa something wrong somewhere, cari jawapan daripada membiarkan persangkaan buruk itu meraja di dalam jiwa.
Okey. Cukup untuk hari ini. Boleh jadi sebagai mukadimah peringatan @muhasabah  untuk diri Muthiah sendiri.

Jom kita berusaha menjadi lebih baik, insya-ALLAH. 
Labels: | edit post
0 Responses