Nasi goreng ikan bilis

Assalammualaikum. Hari Jumaat kunjung tiba, penghulu sekalian hari. Ada yang suka, ada yang dukacita. Hati riang sebab esok cuti. Jiwa lara sebab sang kekasih hati (suami) tidak dapat pulang ke sisi (PJJ).


Apa macam? Bangun qiam semalam? Tidak? Hukhuk... hendak buat macam mana. Kita tidak dapat mengembalikan hari semalam. Buat jahat... buat baik... semua sudah berlaku. Maka, jika kebatilan yang menguasai diri, bertaubatlah dengan taubat nasuha. Namun sekiranya keelokan pekerti yang ditunjuki, moga istiqomah. Yuk, Dhuha :)


Okey. Lama tak berkongsi resipi. Hari ini, Muthiah ingin berkongsi satu menu yang dahulunya... HARI-HARI Muthiah buat. Iyalah. Keadaan kewangan (selepas studi, sebelum mendapat pekerjaan yang stabil) tidaklah berapa memberangsangkan. Duduk di KL, taraf hidupnya... mak ai. Duit sewa rumah... duit pengangkutan awam... duit untuk emak di kampung dan banyak lagi. 


Jadi, macam mana?


Ehe... Muthiah selalu masak untuk sarapan pagi. Selalu juga bawa bekal ke pejabat. Jarang membeli makanan di luar. Maka, duit pun cukup. Tidaklah mengalami kekempisan perut. Kekempisan perut? Hahaha...


Jom masak






Bahan-bahan


Nasi putih malam tadi
Bawang merah
Bawang putih
Cili api
Ikan bilis
Cili kisar (atau orang panggil cili boh) ~ Muthiah suka yang buat sendiri.
Sayur - kangkung @ kubis @ sawi
Kicap Kipas Udang
Sos cili 
Sos tiram


Cara membuatnya


1. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili api sekali.


2. Goreng ikan bilis dan letakkan di tepi.


3. Tumis bahan ditumbuk sampai naik bau.


4. Masukkan cili kisar, sos cili, sos tiram dan kicap (sos cili dan sos tiram tak perlu banyak). Kicap pula ikut citarasa sendiri.


5. Masukkan sayur.


6. Masukkan ikan bilis dan siap.


Jika hendak tambah dengan telur mata kerbau, lagi sedap :)


Nota : Kuantiti tidak ditulis sebab bergantung kepada nasi putih yang digunakan.


Selamat mencuba.
Labels: | edit post
0 Responses