Mencari Naurah (Bab 46)

Novel | Mencari Naurah



 SUDAH lama aku tidak balik ke kampung halaman. Maklumlah, kerjaku berlambak sampai berguni-guni. Setiap hari, banyak sungguh resume graduan baru yang sampai di atas mejaku.

Aku tersenyum melihat mak yang sedia menanti di muka pintu. Setelah membayar tambang kereta sapu, aku cepat-cepat menghampiri mak.

"Assalammualaikum, mak," aku menyapa mak lembut.

"Waalaikumussalam. Cuti berapa hari?" soal mak pula.

"Cuti sampai Selasa ni, mak. Asha ambil cuti tahunan dua hari," jawabku.

"Boleh cuti lama-lama? Kerja tak banyak ke?" Dahi mak berkerut. Maklumlah… setiap kali berbicara dengan mak di corong telefon, aku pasti akan bercerita tentang kerjaku yang tidak pernah mahu habis.

"Hmmm… Kalau hendak ikutkan kerja, tak balik kampung gamaknya, mak," ujarku lantas meletakkan beg pakaianku di belakang pintu.

“Kebetulan, Ady pun balik minggu ini,” beritahu ibu tatkala aku menyalaminya.

“Ady ada e-mel Asha, mak. Sebab itu Asha balik,” aku mencium pipi ibu yang semakin berkedut. “Arul mana? Dilla tak cuti ke?” aku bertanya pula.

“Lupa pula hendak maklumkan pada Asha. Arul sudah bekerja...”

“Kerja apa, mak? Alhamdulillah, boleh juga ringankan beban mak,” ujarku sebelum sempat mak menghabiskan bait katanya.

“Mak pun kurang pasti. Dilla cakap, kerja dengan Dato’ Azmi...”

“Hmm... ayah teman wanita dia hari itu?” aku cuba mendapatkan kepastian.

“Ayah si budak Farrah tu. Mak tak tahu apa dah jadi pada Arul. Dah lebih tiga bulan dia tidak balik kampung,” mak menjelaskan. Terpancar kesedihan pada wajahnya.

Aku tahu, meskipun Nasrul agak nakal, dia tetap anak kesayangan mak. “Arul tak hubungi mak?”soalku lagi.
“Adalah dua kali. Mula-mula, katanya dia masukkan mak duit dalam RM100. Malam tadi, dia maklumkan pula yang dia tidak dapat balik hujung minggu ini. Ada kerja luar. Harap-harap dapat juga luangkan masa dalam sebulan ini. Bukan mudah hendak berjumpa dengan Ady...”

“Berubah benar Arul, mak? Alhamdulillah,” aku tersenyum penuh makna.

“Arul tetap anak mak. Mak tahu dia baik. Mungkin nakal sedikit sahaja,” mak membalas senyumanku dengan senyum yang menampakkan gigi palsunya.

“Berkat doa dan kesabaran mak juga.” Pipi mak kucium buat kesekian kalinya. “Dilla balik bila, mak?”
“Assalammualaikum,” kedengaran satu suara.

“Waalaikumussalam. Panjang umur. Akak dengan mak baru sahaja mengumpat Dilla,” aku segera mendapatkan Adilla di muka pintu.

“Mengumpatlah. Nanti Dilla dah ada kawan, Dilla tak mahu kawan dengan akak lagi. Abang Ady mana?” Mata Adilla tercari-cari abang nombor tiganya itu. Memang mereka berdua agak akrab antara satu sama lain.
“Belum sampai lagi. Pagi esok, insya-ALLAH,” mak berkata  dengan suara yang lembut.

Tangan mak disalami Adilla. Kemudian, Adilla berjalan ke arahku. Opocot, cicak!!!

“Makkkk....” aku menjerit.

Aku lihat Adilla ketawa kesukaan. Di tangannya, ada seekor cicak mainan. Sempat lagi mengenakanku.

“Nasiblah. Bukankah akak pernah beritahu dahulu, tidak baik mengumpat. Nanti dapat saham percuma. Tengok, senang-senang mendapat balasan sekelip mata. Tidak payah tunggu hari kiamat,” kata Adilla sambil ketawa.

“Ya, betul! Bijak betul adik akak yang seorang ini,” balasku turut sama ketawa kecil.

“Eh, Abang Arul tak balik ke?” soal Adilla.

“Arul telefon malam tadi. Tak balik katanya,” aku menjawab bagi pihak mak.

“Fuiyooo, Abang Arul masuk majalah Remaja, kak. Masuk pertandingan hero Remaja. Salah seorang finalis. Makin kacak dan tampan abang sekarang,” cerita Adilla lagi.

“Arul kerja apa, sebenarnya?” Dahiku berkerut. Semacam tidak percaya bahawa adikku yang seorang ini sudah punya kerjaya.

Mak yang tadinya berjalan ke dapur terhenti langkahnya. Da memandang tajam ke arah Adilla.
“Model merangkap kerani am. Tidak tahu pula syarikat apa...” Jawab Adilla.

“Syarikat Dato’ Azmi ke?” tanyaku.

“Bukan syarikat bapa mertuanya. Abang Arul dapat kerja tersebut melalui Dato’ Azmi. Bukankah Dato’ Azmi itu banyak dot dot dot,” terang Adilla bersungguh-sungguh.

“Aik, Arul dah kahwin ke?” Terkejut dengan kata-kata Adilla, aku memandang mak yang sudah perlahan-lahan berjalan ke dapur.

“Kong, kong, kong... Tipah tertipu. Eh, silap. Cik Natasha comel tertipu. Bakal ayah mertua dia daaa...” Adilla mengenyitkan matanya.

“Kurang cili boh punya adik,” aku lantas menggeleteknya.

“Mak, dinosaur 57 kilogram ini sudah naik minyak! Tolongggg...” Adilla menjerit sambil ketawa terbahak-bahak.

“Cop, cop...” Adilla kembali serius. Dia  kemudian berjalan ke arah beg pakaiannya lalu mengeluarkan sesuatu.



“Hmmm... Selamat hari ulang tahun, Kak. Muah, muah, muah,” ucapnya sambil mencium pipiku. Sekotak hadiah  yang telah dibungkus rapi dihulurkan kepadaku.

“Terimalah seadanya. Dilla belajar lagi, tidak banyak duit.”

Hari ini berapa haribulan? Alamak! 26 Februari... usiaku dah bertambah.

“Terima kasih, sayang. Bukan tikus mainan, ya?” ujarku dalam nada gurauan.

“Bukan tikus, kak tetapi ular sawa. Betul-betul punya ular. Moga cepat-cepat bawak balik abang ipar.” Adilla tersenyum manis.

“Jom, makan. Mak dah masak siap-siap makanan kegemaran Asha. Dilla, cuba rasa kek mak buat ini. Khusus untuk anak-anak kesayangan mak,” pelawa mak yang sedia menunggu di meja makan.

Aku terdiam. Tidak sangka akan diraikan begini. Aku sendiri lupa akan tarikh lahirku. Aku bahagia berada dalam keluarga ini. Aku tidak akan ambil peduli kata-kata nista orang. Asal aku, mak, Adilla, Efendy dan Nasrul tetap bersama, sudah cukup membuatkan kepiluan hatiku terbang tinggi mengikut arah angin.
Pergi jauh dan pastinya tidak akan kembali lagi, insya-ALLAH...

~bersambung~
0 Responses